Fibaro Smoke Sensor skickar inte temp (annat fel)

Diskussioner runt sensorer med Z-wave.
Sensor går att köpa här: https://www.m.nu/z-wave/sensorer
xtrnisse
Wannabe
Inlägg: 6
Blev medlem: 18 aug 2020, 12:17

Fibaro Smoke Sensor skickar inte temp (annat fel)

Inlägg av xtrnisse »

Den här frågan relaterar till tråden: viewtopic.php?t=9060 men handlar inte om samma sak.

Jag har en Fibaro Smoke Sensor FGSD-002 på ett ställe i sommarstugan, ute i en gäststuga, som inte skickar temperatur som den ska. Hela systemet är uppbyggd med en RPi och Z-way. Mellan controllern sitter ett par repeaters (Aeotec Range Extender 7).

Enheten beter sig som om hysteresis-värdet är ställt på 10 grader (dvs. variabel 21=100) eftersom jag har fått enstaka rapporter, först när gäststugan var uppvärmd och jag satte dit sensorn, så fick jag en rapport om 25,5 grader, och nästa dag (när värmen var avstängd) en rapport på 15,5 grader. Sedan dess (i skrivande stund 5 dagar sedan) har jag inte fått någonting. Jag vet att temperaturen varit nere på 10 grader vid ett tillfälle, eftersom det var då jag var där och satte in en temporär värmefläkt.

Jag har nu manuellt satt 21 till 4 (default är 10 = 1 grad), vilket ska innebära att sensorn ska skicka en uppdatering varje gång temperaturen går upp eller ner 0,4 grader från förra rapporterade temperaturen. Men ändå händer ingenting...

Rutterna från controllern verkar gå direkt till sensorn, medan rutten från sensorn går antingen direkt till controllern eller via repeatrarna, med en successrate på 27%.

Nån som har några möjliga förklaringar? Kan man ha får många repeatrar för nära varandra som gör att de stör ut varandra?
Glad amatör-ish med förmodligen för mycket fritid för att min partner ska tycka det är hälsosamt för mitt automationsberoende. :D
Användarvisningsbild
supportM
Moderator
Inlägg: 1010
Blev medlem: 20 aug 2014, 10:27
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Fibaro Smoke Sensor skickar inte temp (annat fel)

Inlägg av supportM »

Hej,

I detta fallet skulle jag nog ge mig på en ny inkludering då det låter som att du har stora störningar i ditt Z-wave nätverk.

Exkludera räckviddsförlängarna och brandvarnaren. Inkludera sedan förlängarna först och sedan brandvarnaren efter dessa för att försäkra dig om att rutten i Z-wave nätverket blir rätt.

Skulle problemen kvarstå så får du höra av dig till info@m.nu så gör vi en djupare analys :)
// Officiellt supportkonto för m.nu
xtrnisse
Wannabe
Inlägg: 6
Blev medlem: 18 aug 2020, 12:17

Re: Fibaro Smoke Sensor skickar inte temp (annat fel)

Inlägg av xtrnisse »

supportM skrev: 11 jan 2023, 12:06 Hej,

I detta fallet skulle jag nog ge mig på en ny inkludering då det låter som att du har stora störningar i ditt Z-wave nätverk.

Exkludera räckviddsförlängarna och brandvarnaren. Inkludera sedan förlängarna först och sedan brandvarnaren efter dessa för att försäkra dig om att rutten i Z-wave nätverket blir rätt.

Skulle problemen kvarstå så får du höra av dig till info@m.nu så gör vi en djupare analys :)
Hej!

Tack för ert svar, och ledsen att jag inte kunnat återkomma tidigare. Jag har inte tagit mig förbi sommarstugan förrän nu.

Jag gjorde som ni sa, exkluderade alla tre räckviddsförlängare samt brandvarnaren, och inkluderade dem igen. Först räckviddsförlängarna och sist brandvarnaren.

Jag har märkt att kommunikationen med andra enheter i gäststugan (bl.a. en Nexa AN-179) har blivit bättre sen om-inkluderingen, men temperaturrapporteringen från brandvarnaren är lika obefintlig som tidigare.

Som ett experiment så har jag nu bytt plats på brandvarnaren i gäststugan och en av brandvarnarna i stora huset (där controllern sitter) som jag vet fungerar sedan tidigare. Resultatet blev att den "fungerande" brandvarnaren som nu sitter i gäststugan började rapportera temperaturer från gäststugan direkt utan några problem alls, och den "trasiga" brandvarnaren som satt i gäststugan fortfarande inte rapporterar några temperaturer, trots att den nu sitter 2 meter från controllern.

Jag har också bytt batteri i brandvarnaren för att säkerställa att inte det är dåligt...

Jag hade nog konstaterat den "trasiga" brandvarnaren defekt i och med det... men det kanske finns något annat jag kan prova? Har ni några bra förslag?
Glad amatör-ish med förmodligen för mycket fritid för att min partner ska tycka det är hälsosamt för mitt automationsberoende. :D
Användarvisningsbild
supportM
Moderator
Inlägg: 1010
Blev medlem: 20 aug 2014, 10:27
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Fibaro Smoke Sensor skickar inte temp (annat fel)

Inlägg av supportM »

xtrnisse skrev: 13 feb 2023, 14:03
supportM skrev: 11 jan 2023, 12:06 Hej,

I detta fallet skulle jag nog ge mig på en ny inkludering då det låter som att du har stora störningar i ditt Z-wave nätverk.

Exkludera räckviddsförlängarna och brandvarnaren. Inkludera sedan förlängarna först och sedan brandvarnaren efter dessa för att försäkra dig om att rutten i Z-wave nätverket blir rätt.

Skulle problemen kvarstå så får du höra av dig till info@m.nu så gör vi en djupare analys :)
Hej!

Tack för ert svar, och ledsen att jag inte kunnat återkomma tidigare. Jag har inte tagit mig förbi sommarstugan förrän nu.

Jag gjorde som ni sa, exkluderade alla tre räckviddsförlängare samt brandvarnaren, och inkluderade dem igen. Först räckviddsförlängarna och sist brandvarnaren.

Jag har märkt att kommunikationen med andra enheter i gäststugan (bl.a. en Nexa AN-179) har blivit bättre sen om-inkluderingen, men temperaturrapporteringen från brandvarnaren är lika obefintlig som tidigare.

Som ett experiment så har jag nu bytt plats på brandvarnaren i gäststugan och en av brandvarnarna i stora huset (där controllern sitter) som jag vet fungerar sedan tidigare. Resultatet blev att den "fungerande" brandvarnaren som nu sitter i gäststugan började rapportera temperaturer från gäststugan direkt utan några problem alls, och den "trasiga" brandvarnaren som satt i gäststugan fortfarande inte rapporterar några temperaturer, trots att den nu sitter 2 meter från controllern.

Jag har också bytt batteri i brandvarnaren för att säkerställa att inte det är dåligt...

Jag hade nog konstaterat den "trasiga" brandvarnaren defekt i och med det... men det kanske finns något annat jag kan prova? Har ni några bra förslag?
Hej,

Nej, känns som du gjort det mesta och byta plats testet är vad vi ofta föreslår som ultimata testet :D

Enda jag kan komma på som du kanske inte testat är att kolla vilka parametrar brandvarnaren har? Kan ju ställa in hur ofta den skall skicka, så kanske bara säkerställa så det inte är inaktiverat? Annars kontaktar du oss direkt på info@m.nu och refererar till denna tråd så byter vi ut den åt dig!
// Officiellt supportkonto för m.nu
Skriv svar