fundersam på temperaturkurvan

Har kan du diskutera allt som inte passar i något av de andra forumen
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
grizzly
Gillar hemautomation

fundersam på temperaturkurvan

Inlägg av grizzly »

min kurva tycker jag är mycket mer hackig och krokig mot dom flesta andra alltså HAMMARSTRAND har ju ofta snabba temperatur förändringar genom jag bor ganska högt och öppet (blåser jämt suck) men va jag vet så ska ej vinden påvärka givaren? solen kommer visserligen åt givaren ca 5 minutrer på em några av dagar på sommaren men går ej se att temperaturen stiger upp något av dom ynka minuterna kanske en rejäl bur skulle göra att kurvan blir mjukare?/anders
hammarstrands stationen (oftast bland dom 5 kallaste)
Användarvisningsbild
elf98
Hemautomation - det är mer än en hobby
Kontakt:

Inlägg av elf98 »

Det är svårt att komma med ett enkelt svar på varför Hammarstrandsgrafen är något hackigare än de flesta andra graferna.

Samma felkolls-algoritmer körs på alla stationerna.

En rejäl temperaturbur skulle antagligen ge en något jämnare temperatur - men frågan är om det är värt det jobbet?
grizzly
Gillar hemautomation

Inlägg av grizzly »

ja är ju som sagt frågan om arbetet ger resultat ska väl ta mig i kragen och snickra ihop en bur någon dag =) sitter och funderar om en bur i metall fungerar lika bra? är ju lixom händigare och få till något stabilt då :lol:
hammarstrands stationen (oftast bland dom 5 kallaste)
Risarp101
Wannabe
Kontakt:

Väderbur

Inlägg av Risarp101 »

Hej!

Undvik definitivt metall! Trä eller plast är alternativet pga deras ringa värmeledande förmåga. Har du mätningen placerad utmed en husvägg kan du bygga en enkel kvadratisk bur med ett ramverk bestående av 25X25mm ""reglar. Köp en billig billig träpersienn och såga till och limma på bitarna från persiennen på de tre utsidorna, tak och undersida. Min är ca 20X20 cm i storlek. Funkar bra. Alternativet är att bygga en rejäl väderbur som denna
http://hem.passagen.se/risarp101/stationen.htm men det tar förstås mer tid.

Hälsningar

P-O
Vädermannen
Skriv svar