Vi har fem dimrar av den här typen. Tre gånger har de (olika) tappat kontakten och går inte att få online igen. Två gånger har det hjälpt att göra dem strömlösa, men med den tredje räcker inte ens det. Jag har alltså provat att skruva ur säkringen och vänta en liten stund. Den aktuella dimmern sitter 2,5 m från basen, som är en dongel kopplad till HomeAssistant, men den har ett golv (trähus) att ta sig igenom. Loggen säger att den är direktansluten.
Vad mer kan man prova för att få liv i kommunikationen?
Den går fortfarande att reglera med vredet, så det är nog inget elektriskt som gett upp.
I och med att det inte är något elfel som det verkar så går tankarna lite till störning i Z-Wave nätverket.
Finns det inga noder mellan dimmern och controllern iom att den hellre går genom golvet till controllern?
Nej, det är den kortaste vägen, men det finns andra noder i närheten. Blir dock en omväg.
Nu har jag, otålig som jag är, försökt exkludera den från nätverket. Gick inte. Därefter fabriksåterställning av den och delete i controllern (HomeAssistant). Nu går den inte att inkludera i nätverket. Z-wave verkar helt dött i dimmern. HA är omstartat. Kom just på att jag kanske borde djupomstarta HA också?
Har nu djupomstartat HA och gjort dimmern strömlös igen. Det hjälpte. Efter ett antal försök, gick det till slut att få in den i nätverket igen. Problem solved!
Nu, med lite mer erfarenhet, märker jag att diverse z-wave- och zigbee-produkter går offline ibland. För Sunricher-dimrarna, räcker det nästan alltid med att bryta strömmen till dem en kort stund, så går de snällt igång igen. Problemet är att det inte finns någon inbyggd brytare/säkring, utan man måste bryta gruppsäkringen, vilket får till följd att andra z-wave-enheter blir strömlösa och det är nästan alltid någon annan enhet som börjar krångla då.
Vet någon ett bättre sätt att få liv i Sunricher-dimrarna än att bryta strömmen?
Det borde räcka att plocka av vredet och fronten så kommer du åt reset-knappen. Ett tryck på den så brukar det gå en wakeuptill styrenheten från dimmern
Nej, det funkar inte. Nu har det hänt igen och den låste sig så svårt att den inte ens gick att manövrera med vredet. Den hade fortfarande kontakt med styrenheten (status=alive), men utförde inte kommandon. Kort tryck på reset löste inte problemet. Det blev till att skruva ur gruppsäkringen igen och då hoppade den igång igen.
Jag är lite förvånad över att Sunricher inte kommer med en firmwareuppdatering på detta. Är jag den enda som har det här problemet? En hemautomation kan ju inte bygga på att en person ska springa runt och skruva ur säkringar för att starta om sina dimmers med jämna mellanrum?
Det här händer alltmer sällan. Senast nu för åtta veckor sedan. Problemet är kanske inte på Sunricher-sidan, utan på HomeAssistant-sidan? Där arbetar man för att bit för bit ta sig mot en Z-wave-certifiering. När det är klart, kanske problemet försvinner helt?
Att det blir bättre och bättre, kan vara bra att veta för den som lurar på att köpa Sunricher.