strömbrytare som ser ut som vanliga strömbrytare?

Diskussioner runt Mottagare och Dimrar.
Exempel på mottagare: https://www.m.nu/z-wave/rela-z-wave
Exempel på dimrar: https://www.m.nu/z-wave/dimmer
Yllert
Wannabe

strömbrytare som ser ut som vanliga strömbrytare?

Inlägg av Yllert »

Hej,

Jag är ute efter Z-wave / Zigbee strömbrytare att sätta upp på väggen, som ska styra ett par Fibaro Dimmer och Fibaro Double Switch. Dessa är helt friställda, d.v.s. det finns ingen fysisk strömbrytare för dessa Fibaro-enheter.
Jag har använt IKEAs billiga dimmer-strömbrytare tillsammans med min Homey. Dessa funkar helt ok, men den är inte särskilt snygg och dessutom går det att "trycka fel" på knappen vilket resulterar i att ingen händer. Billig lösning, men jag skulle nu vilja byta till en mer snygg och fungerande istället.

Tänkte jag hade lösningen med denna;
https://www.webhallen.com/se/product/33 ... ble-Rocker

Men det gick inte ens att para med min Homey (jag är inte intresserad av att skaffa en Aqara-hub). Vad har ni för tips på andra produkter? De vanliga strömbrytarna hemma hos mig är Schneider Exxact, så det vore trevligt om de är liknande stilrena som dessa (alltså helst inte symboler eller liknande på strömbrytaren).
Användarvisningsbild
supportM
Moderator
Kontakt:

Re: strömbrytare som ser ut som vanliga strömbrytare?

Inlägg av supportM »

Hej,

Det låter udda att det inte gick att para Aqara-brytaren. Den ska vara fullt kompatibel med Homey. Fick du någon felkod eller liknande?
// Officiellt supportkonto för m.nu
Yllert
Wannabe

Inlägg av Yllert »

Nej, ingen felkod.
Den bara misslyckades, trots att jag följde instruktionerna. Försökte kanske 2553626 ggr, med diverse omstarter, att vara 1 meter ifrån Homeyn, testa hålla in kort/lång tid osv ;)
Användarvisningsbild
supportM
Moderator
Kontakt:

Inlägg av supportM »

Skumt, kan vara ett måndagsexemplar. Vi har parat massor av sådana med Homey och det har aldrig varit något problem. Jag skulle kollat med Webhallen om du kan få byta ut den :)
Yllert
Wannabe

Inlägg av Yllert »

Ok, intressant! Nu har jag ju redan gjort mig av med den Aqara-knappen, men egentligen hade den ju funkat utmärkt för mig. Så då kanske jag köper en ny och hoppas på bättre lycka.

När ni har lyckats para en sån med Homey, har ni gjort något speciellt vid parningen?
Instruktionen säger ju typ (minns inte exakt); håll nere valfri knapp i ca 10 sekunder och släpp när enheten blinkar 3 ggr med blått ljus.

Jag försökte som sagt på massor av olika sätt, hålla in knappen kort tid, lång tid, släppa direkt efter 3 blinkningar med blått ljus osv men inget gav lyckat resultat.
Användarvisningsbild
supportM
Moderator
Kontakt:

Inlägg av supportM »

Nej vi har inte gjort något särskilt utöver den instruktion som dyker upp i Homey-appen när du väljer att para enheten, har alltid fungerat smärtfritt :)
Yllert
Wannabe

Inlägg av Yllert »

Köpte en ny likadan Aqara-knapp som nämnts ovan, men får exakt samma fel. Den får kontakt med Homey, och försöker läggas till men misslyckas sen efter 10-15 sekunder och skyller på att enheten tappade kontakten. Så om denna knapp ska funka med Homey, då är det snarare min Homey som har problem? Med just Zigbee? För i övrigt funkar min Homey utan problem, har massor med enheter kopplade (även flera andra Zigbee)
Användarvisningsbild
supportM
Moderator
Kontakt:

Inlägg av supportM »

Har du möjlighet att kolla loggen i https://tools.developer.homey.app/ vad som sker när knappen tappar anslutning?
Yllert
Wannabe

Inlägg av Yllert »

Gärna, men tycker mig inte hitta till en log där?
Eller behöver man försöka köra en parning via utvecklingsverktyget, och då visas i så fall mer info än jag får i appen?
Användarvisningsbild
supportM
Moderator
Kontakt:

Inlägg av supportM »

Hej,

Ja precis, har du lust att testa? :)
Yllert
Wannabe

Inlägg av Yllert »

Det funkar inte - jag klickar mig fram till Aqara och rätt enhet men då buggar det bara ur. Får felkod 'object object' och inget mer händer.
Har för övrigt aldrig använd detta verktyg, men just i detta fall känns det onekligen som att jag inte kan göra något annorlunda?
Användarvisningsbild
supportM
Moderator
Kontakt:

Inlägg av supportM »

Hej,

Kan du posta en bild på kartongen så ska jag kika vad det är för modell du har köpt mer specifikt :)
Yllert
Wannabe

Inlägg av Yllert »

Här kommer bild på knappen
Bilagor
Screenshot_20230807-100828.png
Skriv svar