Energiövervakning i hyresrätt?

I detta forum hör diskussioner gällande teknik i största allmänhet och hemautomation i synnerhet hemma.
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
Jesper_E
Inlägg: 2
Blev medlem: 22 aug 2023, 15:28

Energiövervakning i hyresrätt?

Inlägg av Jesper_E »

Hej, jag är en nykomling i ämnet kring hemautomation och nykomling på forumet. Det är så att jag av olika anledningar kommer att flytta in i en hyresrätt inom kort och vid inflytt så har jag beslutat mig för att sätta mig in i ämnet och bygga upp ett system för hemautomatisering.

Studerar för närvarande till Underhållstekniker, med inriktning mot just automation inom industri. Därför har jag även valt att göra mitt examensarbete kring min uppbyggnad utav automation i hemmet.

Min tanke är att bygga utifrån HomeAssistant på en Lenovo ThinkCentre M700 Tiny.
Jag har punktat upp ett antal olika kategorier som jag har tänkt övervaka och följa i arbetet. En utav dessa punkter, är att övervaka hemmets elförbrukning.

Eftersom jag nu kommer att flytta till en hyresrätt är jag då tvungen att använda mig utav "stickpropps pluggar" och mäta alla enheter separat? Finns det lösningar för att mäta helheten utan att behöva tillgå elektriker och hyresvärd?


Tacksam för svar //Jesper
Användarvisningsbild
supportM
Moderator
Inlägg: 1010
Blev medlem: 20 aug 2014, 10:27
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Energiövervakning i hyresrätt?

Inlägg av supportM »

Jesper_E skrev: 22 aug 2023, 15:46 Hej, jag är en nykomling i ämnet kring hemautomation och nykomling på forumet. Det är så att jag av olika anledningar kommer att flytta in i en hyresrätt inom kort och vid inflytt så har jag beslutat mig för att sätta mig in i ämnet och bygga upp ett system för hemautomatisering.

Studerar för närvarande till Underhållstekniker, med inriktning mot just automation inom industri. Därför har jag även valt att göra mitt examensarbete kring min uppbyggnad utav automation i hemmet.

Min tanke är att bygga utifrån HomeAssistant på en Lenovo ThinkCentre M700 Tiny.
Jag har punktat upp ett antal olika kategorier som jag har tänkt övervaka och följa i arbetet. En utav dessa punkter, är att övervaka hemmets elförbrukning.

Eftersom jag nu kommer att flytta till en hyresrätt är jag då tvungen att använda mig utav "stickpropps pluggar" och mäta alla enheter separat? Finns det lösningar för att mäta helheten utan att behöva tillgå elektriker och hyresvärd?


Tacksam för svar //Jesper
Hej,

Kul och välkommen till forumet/smarta hem världen!

Beror lite på vad du har för elcentral och avtal. Om elen inte ingår och du kan välja leverantör av detta, går det att få ut det den vägen. T ex erbjuder de lite nyare leverantörerna, tänk Tibber, väldigt detaljerad statistik.

Men oftast har du en undercentral placerad i lägenheten med klassisk IR-blink (en lampa som blinkar X antal gånger per förbrukad kwh). Då går det bra att sätta en räknare där, antingen bygger du själv med typ en esp (finns massor med guider på nätet) eller så köper du något färdigt:
https://www.m.nu/sensorer-wifi/elmatare ... rently-one eller https://www.m.nu/sensorer-zigbee/energi ... tor-frient bör fungera för dig
// Officiellt supportkonto för m.nu
Jesper_E
Inlägg: 2
Blev medlem: 22 aug 2023, 15:28

Re: Energiövervakning i hyresrätt?

Inlägg av Jesper_E »

Tusen tack för svar. Har nu flyttat in i hyresrätten. Har en skruvsäkrings-central i lägenheten men saknar tillgång till egen elmätare. Den är placerad i källarvåningen till huset och nås bara av auktoriserad elektriker.
Skriv svar