Räkna ut förhållanden mellan temperaturer

Har kan du diskutera allt som inte passar i något av de andra forumen
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
Edis
Tar hemautomation på allvar

Räkna ut förhållanden mellan temperaturer

Inlägg av Edis »

Är det någon mer än jag som har funderat på att räkna ut förhållanden mellan olika tempkurvor, eller kanske till och med har något smart färdigt redan.
Jag har inte gjort något ännu, men har börjat fundera på vad som skulle kunna vara intressant och hur det kan användas.

Här är två av mina funderingar hittills:
Hur avkylningen av huset sker vid olika temperaturer och vindhastigheter (vindriktning en faktor också kanske...). Volymen på huset kanske också skulle kunna vara en faktor om man vill räkna på tillförd energi m.m. Är dålig på sådant, men det kanske finns andra som kan fylla på med tips och frågor.

Uppvärmningshastighet, typ temp-rate som även skulle kunna användas för att larma när det är dags att lägga in i pannan igen. Borde gå att larma när tempen har börjat att planat ut, sedan får man ha någon form av dödband eller flytande tröskelvärde som gör att den inte larmar jämt, utan bara på stigande trends utplaning.

Det var nog allt jag kom på nu, men det kommer säkert mer idéer och korkade funderingar :oops: :lol:
Bild
larky
Moderator
Kontakt:

Re: Räkna ut förhållanden mellan temperaturer

Inlägg av larky »

Tja, jag försöker räkna på det mesta, men jag vet inte riktigt om det är vad du tänkt dig...

Gjorde ett diagram på dygnsmedeltemp mot medeleffektbehov för huset, och det blev iaf en liten aning logiskt! Nu har jag bara mätdata från värmepumpen sen mindre än 2 år tillbaka så det är lite skakigt och alla dygnsmedeltemperaturer finns inte ens, men en början! Jag avrundar till hela grader och sen medelvärde på effekten. Har ingen vindmätare så någon sådan hänsyn finns inte!
Bilagor
temp_el.PNG
Edis
Tar hemautomation på allvar

Inlägg av Edis »

Aaaah, det där var ju helt klart intressant, men det blir lite värre för min del som inte har värmepump. Men det är ju helt klart ett diagram som måste vara mycket intressant för din del. Har du testat att se hur en grads sänkning av inomhustemperaturen påverkar effektbehovet?
Bild
Användarvisningsbild
CirruZZ
Master Moderator

Inlägg av CirruZZ »

Jag har jämfört två temperaturer, en i solen och en i skuggan och ritat en graf över skillnaden, och på så sätt kan man se om det är någon solinstrålning, dvs uppvärming från solen. Värdet i sig kanske man inte får ut något av men man kan se om det är instrålinging eller inte.
sol_test.png
Skriv svar