Badtemperaturer i hela landet (bad.temperatur.nu (?)

Saknar du något på temperatur.nu? Har du hittat en ny vädersida som du tycker bör finnas med på temperatur.nu? Förstår du inte hur en viss funktion fungerar?
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
MartinL
Inlägg: 1
Blev medlem: 23 sep 2024, 14:45

Badtemperaturer i hela landet (bad.temperatur.nu (?)

Inlägg av MartinL »

Det kanske är krångligt att få ut en givare med Internetuppkoppling i en avsides sjö , men det finns en del platser som är lättare än andra att koppla upp. Exempelvis finns geabkollen https://gotlandsenergi.se/geab-iot/geabkollen/ som har haft realtidsdata på sommaren. En del bad ligger intill campingar som säkert gärna skulle haka på om det fanns någon lämplig sida att rapportera till.

Jag har själv en idé om att bygga en grunka som laddas av solen och rapporterar när den kan, men om det inte finns någon tjänst att rapportera till så måste jag bygga den själv, och det känns ju onödigt när temperatur.nu redan finns.

Kanske nåt som inte kräver allt för mycket jobb att trycka igång?


//temperatur.nu-fan sen urminnes tider
Användarvisningsbild
elf98
Hemautomation - det är mer än en hobby
Inlägg: 5423
Blev medlem: 27 okt 2006, 13:49
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Badtemperaturer i hela landet (bad.temperatur.nu (?)

Inlägg av elf98 »

Det är en fråga som varit aktuell under det kvartssekel jag drivit temepatur.nu. Det är dock svårt att få till det då det är väldigt spretigt med var det finns sensorer och hur värdena kan hämtas, och att koda speciallösningar för varje sensor tar helt enkelt för lång tid.

En annan aspekt är att vattentemperatursensorer sällan är särskilt långlivade.

Så än så länge har jag inte tid att lösa det. :/
Grundade m.nu & temperatur.nu

Driver temperatur.nu

Bild
Skriv svar