IROX PRO-X och WsWin

Väderstationer och tillbehör - Hur fungerar den? Vilken väderstation är bäst?
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
masala
Tar hemautomation på allvar

IROX PRO-X och WsWin

Inlägg av masala »

Har en Irox Pro-X och använder WsWin för att läsa in och samla mätvärden.

På Irox skärm presenteras vindavkylning/verklig temperatur vid vindmätaren men när jag läser in värden med WsWin stämmer värdet för vindavkylning medan den inlästa temperaturen vid vindmätaren blir 0.5 till 1.5 grader lägre.
För att mäta antalet soltimmar kan man använda skillnadstemperatur mellan givaren i vindmätaren och de vanliga utetemperaturgivaren.
Vindmätarens temperatur har dock svårt att nå upp till utetemperaturen eftersom det visas ett för lågt värde och programvaran klipper allt under noll.

Varför skiljer inläst värde och det värde som visas på Irox display ?
masala

Re: IROX PRO-X och WsWin

Inlägg av masala »

Det verkar som om man inte kan läsa ut temperatur i vindmätaren från IROX PRO-X utan det man läser ut år kyleffekt vind.

Vilken formel används i IROX för att beräkna vindens kyleffekt ?
Har sett formeln Twc=13.12+0.6215*Ta-11.37*V^0.16+0.3965*Ta*V^0.16 där Ta är temperaturen i gr C och V vindhastigheten i km/h ( i t.ex. Wikipedia ).
WsWin borde med samma formel kunna räkna ut uppmätt temperatur i vindmätaren.

Ett ex med vindhastighet 5 m/s = 18 km/t. IROX visar 11.5 deg i vindmätaren och 9.3 deg kyleffekt och en differens på 2.3 deg.
WsWin läser in 9.3 deg och beräknar temp i vindmätaren till 10.0, alltså en differens på endast 0.7 deg.

IROX mäter temperaturen i vindmätaren och jag tog då för givet att man också kan läsa ut den men så är tydligen inte fallet.
Önskar använda vindmätarens temperatur i solen och jämföra med utetemperaturgivaren som är placerad i skuggan för att
beräkna antalet soltimmar.
Om det blåser lite når dock den i WsWin registrerade temperaturen för vindmätaren sällan upp till utegivarens temperatur.
TMC
Wannabe

Inlägg av TMC »

Hej,

Jag har inget direkt svar på din fråga mer än att jag tror du kommer att få ett utförligt svar från Mr Safecast (www.safecast.se) när han läser din fråga - normalt är han ganska aktiv besökare på forumet.

Går själv och funderar på en lösning kring iROX Pro-X tillsammans med lämplig givare/mätare som registrerar driftstid/förbrukning på vår krypgrundsavfuktare...får se vad jag bestämmer mig för och hittar!

Safecast har ju ganska länge aviserat förändringar och spännande saker på sin hemsida (skulle lanseras i oktober) men nu verkar den dra ut på tiden?

Mvh

TMC
safecast
Kontakt:

Inlägg av safecast »

Gick igenom protokollet eftersom jag hade för mej att det var möjligt. Har inte reflekterat över frågan annat än att Werner beräknat värdet på nåt sätt men trott att det var av någon egen anledning.

Men tyvärr.. Det finns bara windchill där också så det är nåt som presenteras i displayen men inte släpps ut eller sparas ner.

Borde ju gå att räkna ut baklänges rätt exakt. Jag kollar om jag kan få fram orginalformeln för windchill.

Mvh
Rickard
safecast
Kontakt:

Inlägg av safecast »

Fick svar.

Enl irox anvander stationen den gamla formeln för beräkning av windchill, dvs före 2001.

Kanske någon har tid att räkna baklänges på någon vind och se om det stämmer överens med tempen.

Vet inte om man kan byta berakningsmetod i wswin för att den ska räkna bättre men det kan man kanske kolla nästa gång man sitter vid en dator.

Mvh
Rickard
masala

Inlägg av masala »

Hej Rickard,

Vad är den gamla formeln för beräkning av windchill :?:
safecast
Kontakt:

Inlägg av safecast »

Jag TROR att det här skulle kunna överensstämma eftersom hideki hänvisat till davis rätt mycket när jag pratat med dom.

Older versions of software (Versions 5.0 and earlier) and firmware (Vantage firmware revisions
before Sept. 7, 2001 and all non-VantagePro products including Echo) are based on the
following formula (Siple and Passel, 1945):

0.0817 * (3.71V0.5 + 5.81 – 0.25V) * (T – 91.4) + 91.4
where V is the wind speed in mph and T is the outside air temperature in °F. Wind speeds
above 55 mph are set to 55 mph. For wind speeds below 5 mph or temperatures above 91.4°F,
the wind chill is set equal to the air temperature.

Det är heller inte så lätt att hitta en beräkning med den gamla formuleringen som presenterar en temperatur eftersom det inte var ursprunget utan ett index.

Mvh
Rickard
Skriv svar