Tunna klienter finns egentligen i två olika utföranden:
Dels special-tillverkad hårdvara, som Siemens, Wyze, NCD och många andra gör.
Sen finns de som använder standard-hårdvara och gör egen mjukvara, som VXL, Igel etc.
Bland de som gör egen hårdvara är det rätt olika om de har 2.5", 3.5" eller ingen IDE-kontakt.
I den andra kategorin är det rätt vanligt med 3.5" interface, då det oftast är nåogt mindre asiatiskt märke som tillverkar hårdvaran och kränger till diverse köpare.
Dessa kommer från VXL som är från den senare kategorin.
Klienterna är på väg att ta slut och jag verkar inte kunna få tag i några nya förrän om ca 1-2 månader. Det är oklart exakt vilken specifikation burkarna kommer att ha.
Förhoppningsvis kommer de att ha lite mer minne (det är långt ifrån säkert).
Vad som är säkert är att jag kommer att köpa in en stor laddning, dvs minst 100st. (Undrar var jag skall ha det lagret.... )
Hej, försöker lägga in debian på min..
Jag lyckas inte boota från en usb pinne ? Det kanske inte går ? Man kanske måste göra nått speciellt ? Nån som vet ?
(har testat usb-hdd, usb-zip osv i bios, men funkar inte, usb pinnen funkar i andra datorer så den är det inte fel på)
Är ju bara att leta upp nån ide enhet annars, men vore smidigt med usb pinne..
Peter_L skrev:Hej, försöker lägga in debian på min..
Jag lyckas inte boota från en usb pinne ? Det kanske inte går ? Man kanske måste göra nått speciellt ? Nån som vet ?
(har testat usb-hdd, usb-zip osv i bios, men funkar inte, usb pinnen funkar i andra datorer så den är det inte fel på)
Är ju bara att leta upp nån ide enhet annars, men vore smidigt med usb pinne..
Det går inte att boota från USB-minnen tyvärr. Det finns någon cd som gör det möjligt tror jag men då måste du ju ha en cd-läsare ansluten hela tiden.
Kanske att man kan flasha in något på flashen som bootar något från ett minne.
Upgrade the BIOS of your VXL Itona 35xx to the latest version by following the procedure:
a. Open the Internet Explorer, type ftp.vxl.net and press enter.
b. Give username as “ftpguest”
c. Give password as “letmein” and press enter.
d. Go to Folder “Utilities” and press enter
e. Go to Folder “BIOS” and press enter
f. Go to Folder “TC35XX” and press enter
g. Now, download this file “Itona BIOS zip” and “Instructions to Upgrade the BIOS on TC35XX Series.doc” from our FTP site into your PC.
h. After downloading, extract all files to a temporary folder. Insert a floppy into your USB drive or integrated drive. From the temporary folder run Dos622Basic, this will format your floppy and make it into a bootable disk. Once the disk has been created, copy all other files from the zip to the disk.
i. Connect the USB floppy drive to the Itona and restart the Itona. The unit should boot from floppy drive, if this does not happen go into BIOS (Password drupad) and make sure the first boot device is USB FDD.
j. At the Dos prompt screen, type bios.
k. The Bios upgrade process will begin, the unit will restart after complete.
l. Remove floppy drive.