ds18s20

Teknisk support för produkter som finns på http://www.m.nu. Generella diskussioner rörande hårdvara hänvisas till teknikforumet.
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
keru
Wannabe

ds18s20

Inlägg av keru »

Hej alla kluriga !

Är det någon som vet hur höga temperaturer som går att mäta med 1020 sensorn?
Finns det någon annan sensor som använder 1 wire tekniken som klarar 300 grader?

mvh/keru
Bor i NYBY Jemtland.
10 givare + templogg för dallas.
Eldar pellets
Användarvisningsbild
elf98
Hemautomation - det är mer än en hobby
Kontakt:

Inlägg av elf98 »

DS18S20 klarar att mäta temperaturer upp till 125 grader Celcius om sensorn spänningsmatas.

Så vitt jag vet är det maxtemperatur. Skall man mäta högre temperaturer måste man handskas med rätt komplexa problem, själva sensorn måste sitta en bra bit från själva avläsnings-/konverteringsenheten - elektronik tål generell höga temepraturer mycket dåligt.

Mätning och digitalisering av temperaturen sker ju direkt i TO92-kapseln för ds18s20.
Hmph
Gillar hemautomation
Kontakt:

Inlägg av Hmph »

För den temperaturen (300 garder C) får du nog tänka dig att använda ett K ellement det är två trådar av två olika metaller som samanfogas och genererar en spänning (46uV/grad C) kolla på ELFA.
Resistiva eller halvledargivare är mera tillämpliga i temperaturer -40 till +85 grader C, om jag får generalisera lite.
Det finns en del liknande teknik (1-wire) för detta, kolla på dataloggers på elfa, och nej jag har inget med firman att göra ;-).
WS2500-11
Skriv svar