Vcc varierade och krävde "återstart" av en givare

I detta forum hör diskussioner gällande teknik i största allmänhet och hemautomation i synnerhet hemma.
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
ahd71
Tar hemautomation på allvar

Vcc varierade och krävde "återstart" av en givare

Inlägg av ahd71 »

Hej,

Upptäckte ikväll att jag hade en låg spänningsmatning på mitt 1wire nät som kommer från USB dongeln, eller åtminstone rapporterade en ds2450 att det var så. Normalt har jag 4.85V men efter ett liten kortslutningsincident där den tillfälligt var nere på 0V så gav ds2450 under ett dygn värdet 0 eller 0,8V och efter ytterligare något dygn så fladdrade den runt 3V. Kopplade ur olika nyanslutna givare utan skillnad. Ryckte ut ds2450 och återanslöt den till 1wire nätet och då var det åter normala värden.

Någon som vet vad som kan ha hänt eller råkat ut för liknande saker?

Den blå kurvan...
vcc.png
vcc.png (93 KiB) Visad 4024 gånger
/Anders
Användarvisningsbild
elf98
Hemautomation - det är mer än en hobby
Kontakt:

Re: Vcc varierade och krävde "återstart" av en givare

Inlägg av elf98 »

Det var precis vad som hände min tryckgivare. Jag bytte helt sonika ut den.
Grundade m.nu & temperatur.nu

Driver temperatur.nu

Bild
PerM
Kontakt:

Inlägg av PerM »

Ni vet väl att DS2450 kräver initiering av sina A/D kanaler, speciellt efter spänningsbortfall? Ofta fungerar standard värdet men vid störningar kan det bli fel.
Användarvisningsbild
HUSKii

Inlägg av HUSKii »

PerM: Hur initierar man A/D kanalerna isåfall?
PerM
Kontakt:

Inlägg av PerM »

Man måste skriva till enhetens register för att sätta ställa in upplösningen och spänningsområdet. Hur detta görs i OWFS vet jag inte men det går säkert, i MSure har jag löst det med automatik så man slipper fundera på det när det väl är konfigurerat.
Användarvisningsbild
elf98
Kontakt:

Inlägg av elf98 »

Efter att ha skummat man-sidorna för owfs och ds2450 (http://owfs.org/index.php?page=ds2450) tolkar jag det som att owfs helt enkelt sätter range on the fly när man läser de olika filerna. Upplösningen är inte konfigurerbar i owfs utan alltid satt till 16 bit.
Grundade m.nu & temperatur.nu

Driver temperatur.nu

Bild
PerM
Kontakt:

Inlägg av PerM »

Smidigt i så fall.
ahd71

Inlägg av ahd71 »

Kul med respons, jag tittade på registervärdena på denna ds2450 i natt men det var ju förståss efter att jag hade kopplat tillbaka den och därmed initierat den (använder owfs så initieringen fick jag "på köpet"), ångrar naturligtvis att jag inte gjorde en manuell mätning av spänningen i nätet för att se om det var korrekt där, men jag har stora skäl att tro det eftersom min "1wire-led-belysning" vid vattenmätaren fungerade med oförändrat resultat borde inte spänningen ha sjunkit så mycket tycker jag....

Troligen hade den blivit nollställd vid spänningsbortfallet, men eftersom ds2450 enligt datablad kan sköta kommunikationen via parasitepower men inte göra AD omvandlingar och owfs var lyckligt ovetande om att den varit utsatt för "halvt strömavbrott" så skedde ingen ny initering förrän jag kopplade bort/in den på nätet igen.

Tack / Anders
PerM
Kontakt:

Inlägg av PerM »

FYI: Det går att läsa ut om DS2450:an har gjort en "power-on-reset cycle" samtidigt som man hämtar hem värdena och därmet veta om man behöver göra något eller inte.
Skriv svar