Senaste nytt!
Man skall läsa databladen noga. Man skall läsa databladen noga. Man skall läsa databladen noga.
Kort sammanfattning:
1. Jag hade inte läst databladen tillräckligt noga, den instrumentförstärkare jag valde fungerar bra. I ett väldigt snävt tryckintervall.
2. Jag har uppdaterat min testenhet med en "bättre" lämpad instrumentförstärkare. Denna nya instrumentförstärkare har sämre rail-to-rail nivåer, vilket innebär att det med +5v matning blir väldigt svårt att mäta över ett större tryckintervall. (med +5v matning går det att mäta ett intervall över 120mbar, vilket är för lite.)
3. Jag har anslutit ett 9V-batteri vilket gör att jag kan mäta över ca 180mbar. Med denna lösning är det chippet DS2405 som begränsar då den klarar att mäta upp till strax över 5V, medans instrumentförstärkaren klarar att skicka ut ca 8V vid maxutslag och 9V matning. Ett 9V batteri bör räcka knappt ett år.
4. hela lösningen skulle bli bättre om det fanns garanterat exakt +5.00V på kortet (eller en spänning som ligger i närheten men är helt stabil).
Så att fundera på;
1. Byta chip till DS2438? Nackdelen är att det bara blir en st ingång. Nu är det "bra" att övervaka VDD då den kan fluktuera.
2. Kräva spänningsmatning ~+12V och sedan sätta en spänningsregulator på kortet för att få en bättre spänning.
Tillämpas dessa punkter kommer resultatet troligtvis att bli mycket bättre...
Förutom rent tekniska förbättringar kommer resultatet ("fladdret") att minska med en faktor 2.