Linux metis 2.6.27-7-server #1 SMP Fri Oct 24 07:37:55 UTC 2008 i686 GNU/Linux
Jag har alltså inte installerat OWFS ännu. Ubuntu verkar ju identifiera enheten ändå. Fast som sagt, den verkar komma in i någon oändlig loop och bara spruta ut felmeddelanden.
Jag har alltså inte installerat OWFS ännu. Ubuntu verkar ju identifiera enheten ändå. Fast som sagt, den verkar komma in i någon oändlig loop och bara spruta ut felmeddelanden.
Testa plocka bort stödet du får med och kör OWFS istället.
Testa plocka bort stödet du får med och kör OWFS istället.
CirruZZ skrev:Har du sneglat på OWFS guiden gällande blacklist av modulerna ds2490 och wire?
Tack för era snabba svar, helt suveränt!
Nej, jag är helt ny här på forumet och har inte hunnit bekanta mig ännu. Tråden verkar vara precis vad jag söker, tack!
OWFS startar utan problem så jag antar att det fungerar bra nu!
Kopplade in min DS18S20: Har lött fast komponenten direkt mot en CAT5 som sedan är kopplad till en RJ45-hona. Sedan har jag gjort mig en RJ12 <-> RJ45 mellan USB-adaptern och min RJ45-hona. Tyvärr händer ingenting. Jag hittar inte min temp-komponent under /mnt/1wire/ men det kan mycket väl bero på att mina kontakter inte är helt schyssta. Jag kopplade pinne 1 och 3 mot Data på 1-wire för parasitströmförsörjning. Det kanske jag inte kunde göra? Följde en tutorial men den baserades egentligen på en seriell-adapter.
Jag får nog skaffa en sockerbit för lite enklare montering av DS18S20.
Jag har själv slitit mitt hår tidigare, och det är bara att dubbelkolla, dubbelkolla och dubbelkolla som gäller, så man är 100% säker på att det är rätt. Då kan man utesluta kontakteringen och gå vidare i felsökandet.
Jo, jag har trippelkollat inlägget om kontaktering här på forumet. Det som slår mig är att Orange i RJ11/12 är +5V men i RJ45 så är den NC. Orange/vit är Power GND i RJ11/12 men +12-+14 i RJ45. Borde inte dessa matcha varandra?
Nåväl, i mitt fall så är inte dessa inblandade alls utan jag kör enbart med blå och blå/vit, dvs 1wire Data och 1wire GND. Men jag får väl dubbelkolla igen och även kolla in den andra sidan du länkade till.
gein skrev:OWFS startar utan problem så jag antar att det fungerar bra nu!
Kopplade in min DS18S20: Har lött fast komponenten direkt mot en CAT5 som sedan är kopplad till en RJ45-hona. Sedan har jag gjort mig en RJ12 <-> RJ45 mellan USB-adaptern och min RJ45-hona. Tyvärr händer ingenting. Jag hittar inte min temp-komponent under /mnt/1wire/ men det kan mycket väl bero på att mina kontakter inte är helt schyssta. Jag kopplade pinne 1 och 3 mot Data på 1-wire för parasitströmförsörjning. Det kanske jag inte kunde göra? Följde en tutorial men den baserades egentligen på en seriell-adapter.
pinne 1 och 3 mot Data ?? De ska väl till gnd och pinne 2 (DQ) till data?
gein skrev:OWFS startar utan problem så jag antar att det fungerar bra nu!
pinne 1 och 3 mot Data ?? De ska väl till gnd och pinne 2 (DQ) till data?
Ja givetvis! Jag skrev fel. 1 och 3 går mot GND och 2 mot DQ. Jag har verifierat att det finns kontakt ut i båda ändar. Dvs. Pinne 1 och 3 (vit/blå) går in i 4:an i RJ12:an och Pinne 2 (blå) går till 3:an.
Ändå så fungerar det inte. Jag verkar lida av samma problem som här: owfs/ser-inga-givare-med-owfs-t591.html
Steg nr 1 är alltid att ansluta enbart USB-adaptern och starta upp owfs.
Förutom bus.0, settings, statistics, structre, system & uncached skall du då ha en katalog som heter 81.XXXXXXXXXXXXXX.
Har du det så vet du att owfs och usb-adaptern fungerar som det ska. Eventuella problem när du kopplar in saker på nätet beror på kontaktering och/eller enheter på nätet.
elf98 skrev:Steg nr 1 är alltid att ansluta enbart USB-adaptern och starta upp owfs.
Förutom bus.0, settings, statistics, structre, system & uncached skall du då ha en katalog som heter 81.XXXXXXXXXXXXXX.
Har du det så vet du att owfs och usb-adaptern fungerar som det ska. Eventuella problem när du kopplar in saker på nätet beror på kontaktering och/eller enheter på nätet.
Exakt vad står det när du skriver "lsmod"?
Någon katalog 81.XXX har jag inte alls.
lsmod säger: