Etsning - Vad behövs?

I detta forum hör diskussioner gällande teknik i största allmänhet och hemautomation i synnerhet hemma.
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
gein
Tar hemautomation på allvar

Etsning - Vad behövs?

Inlägg av gein »

Jag tänkte mig på att försöka etsa egna kretskort men går lite bet som följd av min okunskap på området.
Detta är vad jag har idag:
  • OH-film
  • Etspulver
  • Framkallare för positiv fotoresist
  • Glasfiberlaminat
  • Diverse borrar

Det här har jag inte men vet att det behövs:
  • Framkallningsskål av något slag
  • UV-lampa
  • Pincett
Fråga 1) Kan ni rekommendera någon UV-lamp-lösning? Ska jag handla på Kjell & Co så får jag plocka ihop massa delar för att få ihop en fullständig lampa (lysrör, lysrörshållare, reaktor, glimtändare, hållare för glimtändare, ...). Finns det något enklare, färdigt alternativ? Som gärna inte är för dyrt.

Fråga 2) Vad är det jag har missat i listorna ovan som jag defintivt lär behöva?

Övriga tips är givetvis välkomna!
Användarvisningsbild
bruka

Re: Etsning - Vad behövs?

Inlägg av bruka »

Nu är det nåt år sen jag etsade kretskort sist, men en etstank ger ett bra resultat mot att göra det i en skål.
En sån har de på kjell.com, har sett någon överkomlig uv-box någonstans men minns inte var.
På jobbet använder vi kaustikssoda som framkallare, nåt gram på en viss mängd vatten.
Kan ta reda på hur mycket.
gein

Re: Etsning - Vad behövs?

Inlägg av gein »

bruka skrev:Nu är det nåt år sen jag etsade kretskort sist, men en etstank ger ett bra resultat mot att göra det i en skål.
En sån har de på kjell.com, har sett någon överkomlig uv-box någonstans men minns inte var.
På jobbet använder vi kaustikssoda som framkallare, nåt gram på en viss mängd vatten.
Kan ta reda på hur mycket.
Jag tittade på tanken men tycker den är lite dyr. Kan får vara lite mer aktiv själv med en skål istället och jag lägger hellre de pengarna på andra sensorer t.ex.
Skriv svar