Frågan är ju vilken avläsning som är mest exakt. Min nätleverantör redovisar bara hela kWh på webbsidan och fakturorna, så den 0.521 kWh som jag räknar "för mycket" jämfört med
fjärravläsningen kan säkert härröra från deras avrundningar alternativt att vi faktiskt inte läser av exakt samma sekund vid månadsslutet.
Men,håller jag mig till hela kWh så stämmer det med den logiken exakt, men jag tror nog mina skript får fortsätta räkna med de decimaler dom gör idag
Kanske skulle fortsätta rapportera mina månadsresultat i denna tråd då, så får vi väl se efter ett års mätningar om det skiljer något.
Mäter lite saker i huset i Jägarvallen, Linköping, kan beskådas på http://j23.mine.nu
Tyvärr är det problem med störningar. Alltså pulsavstånd som är så kort att den motsvarar ett watt-värde som inte skall vara möjlig för säkringen.
Loggar man mot dator kan man förhoppningsvis korrigera dessa störningar. Men en räknare blir det svårare.
Har man tappat 1kWh på någon dag ger det ett stort värde under 1år.
Har man tappat 1kWh på någon dag ger det ett stort värde under 1år.
Sån stor felräkning har väl ingen rapporterat med denna uppsättning ?
Mitt "fel" på 0.521 Kwh på 3 mån skulle extrapolerat ge kanske 2-3 kWh fel på ett år av 20 000 kWh , vilket ger ett relativt fel på 0,02 %.
Ok, jag tar på mig att rapportera här varje månad så får vi se. Hoppas bara att silvertapen som håller LED-detektorn på plats
inte lossnar under året
Mäter lite saker i huset i Jägarvallen, Linköping, kan beskådas på http://j23.mine.nu
Känner till en del som har störningar som kommer in i mätningen. Själv har jag troligen några tiontal om dagen. troligen kontaktstuds, överlsag, gnistbildning ... troligen vattenpumpen....
För kalenderbitare alt folk som är intresserad av mätnoggrannhet och mätfel redovisar
jag beräkningar både med så hög noggrannhet som min räknare kan ge, dels med hela kWh, vilket är
den noggrannhet min elleverantör mäter. Redovisar även ackumulerade resultatet, dvs sammanslaget över
alla mina månadsmätningar.
TV = Avläsning via tekniska verkens hemsida, hela kWh
1W = Vad min LED-detektor och räknare räknat, med decimaler
1WH = 1W avrundat till hela kWh
RF = Relativa felet i % för månadens avläsning beräknat med hjälp av 1W
RFH = Relativa felet i % för månadens avläsning beräknat med hjälp av 1WH
RFTOT = Relativa felet i % för den ackumulerade avläsningen beräknat med hjälp av 1W
Tänk också på att det som rapporteras på elleverantörens webbplats lika gärna kan vara hela förbrukade kWh, och inte något avrundat. Du har så lite fel att det i princip kan vara "inget fel alls". Det avspeglar ju sig också i det relativa felet för den ackumulerade avsläsningen.
Insåg att jag visst glömde rapportera efter mars månad, så här kommer resultatet
från både mars och april. Nu har jag räknat pulser i 6 månader, och på över 12 000 kWh
har jag ett totalt relativt fel på 0,015 % om man jämför med elleverantörens siffror.
TV = Avläsning via tekniska verkens hemsida, hela kWh
1W = Vad min LED-detektor och räknare räknat, med decimaler
1WH = 1W avrundat till hela kWh
RF = Relativa felet i % för månadens avläsning beräknat med hjälp av 1W
RFH = Relativa felet i % för månadens avläsning beräknat med hjälp av 1WH
RFTOT = Relativa felet i % för den ackumulerade avläsningen beräknat med hjälp av 1W
Nu har jag mätt i 12 månader, och avslutar härmed min lilla undersökning av
noggrannheten i 1-wire-lösningen.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------- Sammanfattning
TOTALT 12 MÅNADER
Avläst Tekniska verken (TV) : 18982 kWh
Räknat med 1-Wire-lösningen (1W): 18981 kWh
Vilket jag tycker är ett jättebra resultat med utrustning för
några hundringar.