där det med all sannolikhet kommer finnas mer möjligheter till att samla in information för att
optimera energi-användandet och minska el-kostnader, osv...
Bor i en nyproducerad lägenhet i Nacka med finfint bredband och dubbla RJ45-uttag på en flertal ställen i lägenheten.
Jag har en liten server placerad i samma skåp som korskopplingsanläggningen. Där finns också elmätaren med en lite
låg med ok upplösning på mätningen (100imp/kWh).
Servern är en Intel P4 2.60GHz, underklockad till 1.74GHz för att spara lite energi (frågan är hur mycket/lite som sparas?!)
Planen är att flytta över allt till en MiniITX-platform (Via C3 Nehemia @ 1GHz) för att gå ner ännu mer i förbrukning.
Servern kör ClarkConnect, groupware/gateway-distribution - funka prima fisken!
Fungerar som brandvägg, mailserver plus extra allt om man så vill och eftersom den är baserad på CentOS/RHEL så fungerar
det relativt smidigt att installera tredjeparts-program som inte ingår i deras distribution...
Nu när man har småbarn har man ju inte mycket tid över för hemsnickrade lösningar :/
Till mitt 1wire-projekt har jag införskaffat följande:
Hårdvara:
* USB-Adapter (DS9490R)
* Dual-Counter
* LED-Detektor
* 3st DS18S20 att kopplas in någonstans!
Mjukvara:
* owfs v2.7p16
* rrdtool v1.3.6 (lagom knivigt att få installerat då den hade en hel del "dependencies" som jag var tvungen att hämta separat och kompilera, men skam den som ger sig!)
Elförbrukning:
Jag kontrollerade tidigt min elmätare och upptäckte att det fanns en S0-utgång. När jag fått mitt lilla start-kit och skruvade av täckplåten så upptäckte jag
till mitt förtret att utgången redan användes av föreningens elmätning. Jag trodde det gick över elnätet, men nej nej... Det blidde till att köpa in lite
fler prylar, nämligen LED-detektorn (och några temp-sensorer slank med...). Väl inkopplat har det iaf tuffat på utan problem så här långt.
Lite hjärnskrynklande har det dock varit att försöka räkna ut hur rrdtool skulle sättas upp. Det är ett kompetent program men har ju en aningens hög tröskel
om jag får säga det själv

Temperaturmätning:
Kommer.... kanske det blir en rapportering av utomhus temp till temperatur.nu snart?!

Kommer uppdateras när jag utökar mitt lilla 1wire-nät...
//Simply