Vilken Linux dist ska man välja?

Generella Linux-frågor och frågor gällande Linuxmjukvara som saknar egen forumkategori skall postas i detta forum
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
Eric_E
Wannabe
Inlägg: 9
Blev medlem: 05 mar 2009, 15:37
Ort: Ystad

Vilken Linux dist ska man välja?

Inlägg av Eric_E »

Tänkte prova att konfigurera ett Linux system till mina tempsensorer.

VIlken Linux dist ska man välja, funderar på Gentoo den ska visst kräva väldigt lite resurser.
Finns det något annat alternativ som är lättare att hantera för en linux nybörjare??
Niklas
Moderator
Inlägg: 1019
Blev medlem: 22 mar 2008, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Vilken Linux dist ska man välja?

Inlägg av Niklas »

Eric_E skrev:Tänkte prova att konfigurera ett Linux system till mina tempsensorer.

VIlken Linux dist ska man välja, funderar på Gentoo den ska visst kräva väldigt lite resurser.
Finns det något annat alternativ som är lättare att hantera för en linux nybörjare??
Ubuntu är nybörjarvänligt. :)
Temperaturloggning osv är lite pill i Linux och det näst intill samma tillvägagångssätt vilken dist du än väljer.
Eric_E
Wannabe
Inlägg: 9
Blev medlem: 05 mar 2009, 15:37
Ort: Ystad

Re: Vilken Linux dist ska man välja?

Inlägg av Eric_E »

Niklas skrev:
Eric_E skrev:Tänkte prova att konfigurera ett Linux system till mina tempsensorer.

VIlken Linux dist ska man välja, funderar på Gentoo den ska visst kräva väldigt lite resurser.
Finns det något annat alternativ som är lättare att hantera för en linux nybörjare??
Ubuntu är nybörjarvänligt. :)
Temperaturloggning osv är lite pill i Linux och det näst intill samma tillvägagångssätt vilken dist du än väljer.

Ubuntu ska ju va nybörjarvänligt, men vill ha något som inte kräver alldeles för mycket av hårdvaran.
Niklas
Moderator
Inlägg: 1019
Blev medlem: 22 mar 2008, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Vilken Linux dist ska man välja?

Inlägg av Niklas »

Eric_E skrev:
Niklas skrev:
Eric_E skrev:Tänkte prova att konfigurera ett Linux system till mina tempsensorer.

VIlken Linux dist ska man välja, funderar på Gentoo den ska visst kräva väldigt lite resurser.
Finns det något annat alternativ som är lättare att hantera för en linux nybörjare??
Ubuntu är nybörjarvänligt. :)
Temperaturloggning osv är lite pill i Linux och det näst intill samma tillvägagångssätt vilken dist du än väljer.

Ubuntu ska ju va nybörjarvänligt, men vill ha något som inte kräver alldeles för mycket av hårdvaran.
Ubuntu kräver inte mycket om du inte kör fönsterhanteraren. Funkar ganska bra på den tunna klienten (800 mhz).
Sen finns ju också xubuntu som har mindre krav.
Eric_E
Wannabe
Inlägg: 9
Blev medlem: 05 mar 2009, 15:37
Ort: Ystad

Re: Vilken Linux dist ska man välja?

Inlägg av Eric_E »

Xubuntu kan nog vara ett alternativ.
Användarvisningsbild
CirruZZ
Master Moderator
Inlägg: 1621
Blev medlem: 13 feb 2008, 16:46
Ort: Ystad

Re: Vilken Linux dist ska man välja?

Inlägg av CirruZZ »

Som sagt Ubuntu utan fönsterhanterare, dvs Ubuntu server kräver inte allt för mycket, men det beror givetvis hur mycket man belastar (trafik), men för att bara använda för templogging mm så är inte belastningen stor alls.
Användarvisningsbild
Troy McClure
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 66
Blev medlem: 13 mar 2008, 12:47
Ort: Bångbro

Re: Vilken Linux dist ska man välja?

Inlägg av Troy McClure »

Jag kör Debian på min P3:a. Fungerar utmärkt. Har inte behövt fixa och trixa någonting. Det är lättare att köra Debian än att förska få till lightvarianter av Ubuntu, det är i alla fall min erfarenhet.
Skriv svar