Du har ju redan hittat MSure, och visst har jag en liknande vision. Jag tröttnade helt enkelt på att de programvaror som fanns, ingen av dem kunde göra mer än läsa in datat och möjligtvis skapa en graf av det. Eller så var man tvungen att installera och konfigurera en hel drös med mjukvaror, t.ex OWFS & c/o för att få ut något alls.
Några tankar kring dina frågeställningar, ur min synvinkel:
Det vill säga, när jag pluggar in en ny temperaturgivare så ska mjukvaran automatiskt snappa upp givaren och göra vad jag vill.
Att få en programvara att automatiskt att snappa upp en ny sensor är ju inga konstigheter, men att få den att göra "vad du vill" är en annan sak. På något sätt måste programmet veta vad det är du vill att den ska göra och det kan bara du tala om för den. Konfigurering kommer man aldrig ifrån, men viss automatik kan man ju lägga in. I MSure har jag resonerat så att nya sensorer är inget som tillhör vanligheten och därför valt att inte implementera automatisk detektering.
Man kan se dem som plug-ins.
Jag är alltså inte ute efter någon mjukvara för att kommunicera på 1 wire (den biten är sekundär) utan snarare hela processen efter att sensordata har nåt datorn fram tills dess att den har processats.
Precis samma tankebana som i MSure. Varje modul (OW, Graf, Text2DB, UME) är ju fristående från de andra och lyssnar/prenumererar bara på meddelanden i systemet. Vad dessa meddelanden används till, om alls, är upp till varje modul.
Finns det bra mjukvara för detta redan, som även lämpar sig för de som inte vill/kan programmera själv?
Om jag visste om en annan mjukvara som kommer i närheten av det du efterfrågar hade jag inte påbörjat MSure-projektet. Jag har inte själv provat mjukvaror som t.ex Homeseer och liknande, kanske kan de göra det du vill. Att kunna konfigurera
allt utan att programmera själv är mer en dröm än verklighet, alla har ju sin idé om hur funktion X ska fungera och vilka funktioner som ska ingå. T.ex Eventghost tillåter dig att skriva egna plugins (i python tror jag det var), men det kräver också programmering för att få den att
göra just det du vill. MSure's Module Engine ger dig också liknande funktionalitet. Denna modul ger dig tillgång till många av de meddelandena som passerar genom systemet och låter dig därmed själv bestämma vad du vill göra med dem. Ja, det kräver också programmering, men du har å andra sidan en bra (objektivt) grund att stå på. T.ex så finns det idag färdigt stöd för Mail och 1-Wire-LCD, men iom att du har tillgång till hela .NET-ramverket är det egentligen bara din fantasi som sätter gränserna. Tillgång till MSure's eget databaslager kommer också senare.
Avslutningsvis så kan jag säga att i MSure är det väldigt lite som inte går att påverka genom konfigurationen, men att uppfylla allas önskningar är helt enkelt en omöjlighet. Som min användarbas kan intyga så implementerar jag det mesta som folk vill ha, även om det inte blir 100% enligt önskemålet - jag måste ju främst se till produktens bästa/min vision och speciallösningar är alltid en återvändsgränd på längre sikt.