CO2 mätare

I detta forum hör diskussioner gällande teknik i största allmänhet och hemautomation i synnerhet hemma.
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
Användarvisningsbild
elf98
Hemautomation - det är mer än en hobby
Kontakt:

CO2 mätare

Inlägg av elf98 »

Så vad kan man göra med följande:
Jo:
Bild

Varför?
  1. För att det går.
  2. Proof of concept.
  3. För att det kan vara väldigt intressant att veta hur väl ventilerat rummet/lokalen/huset är. Koldioxidhalten är nämligen en bra parameter för att avgöra hur väl ventilationen fungerar.
Finns det några nackdelar då?
Priset. En färdig mätenhet med inkapsling kostar ca 1500kr.

När kan just Du beställa en CO2-mätare för 1wire-anslutning?
I mitten av mars!
Grundade m.nu & temperatur.nu

Driver temperatur.nu

Bild
Användarvisningsbild
bruka
Tar hemautomation på allvar

Re: CO2 mätare

Inlägg av bruka »

Kan vara energibesparande också, det kan ju visa sig att det ventileras onödigt mycket.
Då kan man ju strypa/styra ventilationen så att inte varm luft vädras ut i onödan.
Edis

Inlägg av Edis »

Grymt intressant! :D

Jag har upptäckt att mitt ventilationsaggregat i huset kör värmeslingan väldigt ofta så den peakar rejält i strömförbrukning med täta intervall. Känns "lite" onödigt i ett vedeldat hus, så jag stänger av ventilationen ibland. Den har nog dragit 5-7kWh/dygn nu när det har varit kallt, vilket är "bra" när elpriset ligger på 1.34kr med skatt och moms m.m. Hade inte en aning om att värmeslingan gick så ofta och drog så mycket innan jag började mäta strömförbrukningen med Msure.

Hade varit guld med en sådan här mätfunktion, då vet man hur länga man kan ha det avstängt utan risk för otrevliga fuktöverraskningar! :D
Bild
PerM
Kontakt:

Inlägg av PerM »

Edis skrev:Grymt intressant! :D
fuktöverraskningar! :D
Fukt? Detta är CO2, koldioxid, han mäter. Det du vill ha är en DS2438 + HIH 4000-001.
Edis

Inlägg av Edis »

Jo, jag tänkte längre än så, men skrev inte tillräckligt förklarande :oops:

Dålig luft och kass ventilation resulterar ju i taskig inomhusmiljö med mögel- och fuktskador som följd, men genom att mäta CO2 och fukt borde ju resultera i att man har väldigt bra koll på läget. Fukt mäter jag redan i huset via väderstationens centralenhet, men man borde på ett snabbare vis få svar på om man ligger rätt med hjälp av denna mätare om jag har fattat det hela rätt.
Bild
PerM
Kontakt:

Inlägg av PerM »

Aha, jo det kan nog underlätta
larky
Moderator
Kontakt:

Inlägg av larky »

Jag tror att jag kan behöva lite hjälp med min alldeles nya CO2-mätare. (Jättetack Erik!)

Provat på 4 datorer nu, 2 wxp med onewire viewer, och resultatet ser ut som nedan på båda.
co2.png
På Ubuntudator1, blev det "overcurrent" i dmesg
På Ubuntudator2 fick jag en output som förväntat,
sudo more /mnt/1wire/20.826F0D000000/volt.ALL
1.09213, 3.29091, 0.351333, 5.08008

Är det strömmen som inte räcker till på övriga?
Användarvisningsbild
elf98
Kontakt:

Inlägg av elf98 »

Japp, det är med stor sannolikhet strömmen som inte räcker för att starta mätaren.

Overcurrent innebär att usbchippet tycker att det tas ut för mycket ström.

Driver temperatur.nu

Bild
larky
Moderator
Kontakt:

Inlägg av larky »

Så har jag genomfört de första testerna av CO2-mätaren på en väldigt preliminär setup. En lånad laptop med ubuntu 8.10 enbart i live-cd läge, usb-adapter och en kabel till CO2-mätaren.
Jag är inte så duktig på RRD, och tyckte att jag gjort något fel när det blev noll i databasen så fort jag multiplicerade spänningen med 500 för att få CO2-halten i ppm. Felet var att jag inte förstod vad jag gjorde när jag satte upp databasen som i howton där det förutsätts vara temperatur. Lätt fixat, ändrade till 0-2000 istället.

Kul sak! Intressant att mäta kvalitén på inomhusluften.
Saker jag noterat;

Installera owfs och rrd på en dator där man inte får röra hårddisken går rätt bra, men den missar mätningar rätt ofta. Jag loggade till ett usbminne och ritade grafen i efterhand på en annan dator.

RRD-definitionerna bör sättas 0-2200ppm eller något liknande så att inte värden över 2000 ger noll i databasen.

Redan vid midnatt passeras 2000ppm i vårt sovrum, som jag vet har klart bristfällig ventilation.

En vit inbyggnadslåda hade nog varit snyggare, återkommer med om hur det går att måla den.
Användarvisningsbild
CirruZZ
Master Moderator

Inlägg av CirruZZ »

larky skrev:...
En vit inbyggnadslåda hade nog varit snyggare, återkommer med om hur det går att måla den.
När jag gjorde lådan (svart apparatlåda från K&Co) till min LCD så sprayade jag den vit, funkade toppen. Fick spraya den 3 gånger för att det skulle täcka.
Användarvisningsbild
elf98
Kontakt:

Inlägg av elf98 »

larky skrev: Installera owfs och rrd på en dator där man inte får röra hårddisken går rätt bra, men den missar mätningar rätt ofta. Jag loggade till ett usbminne och ritade grafen i efterhand på en annan dator.
Missar mätningar, hur? Vad blir resultatet? Hur spänningsmatas mätinstrumentet?

Driver temperatur.nu

Bild
larky
Moderator
Kontakt:

Inlägg av larky »

Spänningsmatas från USB, väldigt kort kabel.
Nu minns jag inte det exakta uttrycket, men det var nog att det tog för lång tid innan det blev ett svar från owfs. Resultatet ett tomt mätvärde. Inga såna problem när jag körde på min CNC-fräsdator, då funkade allt hela tiden. Tror att det är helt beroende på live-cd och begränsad hårdvara i datorn. Kanske går att ställa upp tiden som det får ta att få ett svar någonstans iofs.
Det kunde ta 5 sek att ta cat på volt.A manuellt också.
Användarvisningsbild
bruka

Inlägg av bruka »

larky skrev:En vit inbyggnadslåda hade nog varit snyggare, återkommer med om hur det går att måla den.
Du måste maskera filtren noga så det inte blir tätt när du målar den.
larky
Moderator
Kontakt:

Inlägg av larky »

Målar utan filter!
Användarvisningsbild
bruka

Inlägg av bruka »

larky skrev:Målar utan filter!
Ja de kanske går att ta bort och sätta dit igen, har aldrig provat det :)
Skriv svar