Failed to read 1-wire data

Generella Linux-frågor och frågor gällande Linuxmjukvara som saknar egen forumkategori skall postas i detta forum
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
Niklas
Moderator
Inlägg: 1019
Blev medlem: 22 mar 2008, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Failed to read 1-wire data

Inlägg av Niklas »

Plutonium skrev:
Niklas skrev:
Plutonium skrev:Nu har jag lokaliserat felkällan till det ena felmeddelandet.

Kod: Markera allt

OW_1_volts: Failed to start conversion  
Jag kopplade ur min DS2450S med tillhörade ljussensor och fuktsensor. Än så länge har jag inte fått det fel meddelandet än.

Ni som har problem också inte bara med Failed to start conversion, har ni en DS2450S i ert nät?
Jo men det där felet fick inte jag i loggen. Sen så dör min även när jag inte hade DS2450 ansluten tyvärr. :(
Undra varför jag fick det felet, får väl felsöka mina lödningar mm på min ds2450..
Niklas, i samband med de fel som kommer i dmesg är dom för din del relaterad till att ditt 1wire dör?

Har du strippat ner dit nät för just felsökning, så du ex kör bara en temp sensor och se om det funkar?
Två olika datorer. Tre olika USB-adaptrar. Två olika nät.
Har kört med enbart en sensor (ny, oanvänd) och med hela mitt nät.

USB-adaptern kopplar från (eller nåt). Datorn MÅSTE startas om. Det går inte att ladda om moduler eller byta usb-port när det händer.
Användarvisningsbild
Plutonium
Moderator
Inlägg: 1245
Blev medlem: 04 jan 2008, 02:34
Ort: Nossebro
Kontakt:

Re: Failed to read 1-wire data

Inlägg av Plutonium »

Skiftat mellan owfs versioner också?
http://essunga.org
Moderator - Temperatur.nu
Niklas
Moderator
Inlägg: 1019
Blev medlem: 22 mar 2008, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Failed to read 1-wire data

Inlägg av Niklas »

Plutonium skrev:Skiftat mellan owfs versioner också?
Japp. Gick tillbaka till gamla som jag hade när det fungerade utan problem. Det hjälpte inte och då bytte jag till senaste.
gein
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 225
Blev medlem: 25 feb 2009, 23:21
Ort: Uppsala

Re: Failed to read 1-wire data

Inlägg av gein »

Som jag redan konstaterat så fungerar owfs live cd bra i vmware men ingen annan distribution jag testat (fedora 10, debian, ubuntu). Den största skillnaden mellan live cd:n och distarna jag testat är att live cd:n kör 2.4-kärnan. Kan det vara så att usb-adaptern inte fungerar i vmware under 2.6-kärnan?

Då är frågan om jag ska köra owfs på värddatorn (förutsatt att det fungerar) eller dra igång ytterligare en virtuell maskin med 2.4-kärnan enbart för owfs. Det känns lite over-kill att ha ytterligare en virtuell maskin bara för det endamålet dock.
Niklas
Moderator
Inlägg: 1019
Blev medlem: 22 mar 2008, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Failed to read 1-wire data

Inlägg av Niklas »

Har bytt till p17 men idag dog det igen.

Kod: Markera allt

niklas@mythtv:~$ dmesg
[161823.173086] usb 6-2: usbfs: USBDEVFS_CONTROL failed cmd owfs rqt 64 rq 1 len 0 ret -110
[161828.255815] usb 6-2: usbfs: USBDEVFS_CONTROL failed cmd owfs rqt 64 rq 1 len 0 ret -110
[161833.246731] usb 6-2: usbfs: USBDEVFS_CONTROL failed cmd owfs rqt 64 rq 1 len 0 ret -110
Användarvisningsbild
Newbie
Gillar hemautomation
Inlägg: 32
Blev medlem: 30 jan 2009, 14:09
Ort: Lindome

Re: Failed to read 1-wire data

Inlägg av Newbie »

Prova att byt USB-port, det gjorde jag när jag hade liknande problem. Nu har det fungerat ett bra tag nån vecka eller två, minns inte
Gör något. Om det inte fungerar, gör något annat.
Niklas
Moderator
Inlägg: 1019
Blev medlem: 22 mar 2008, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Failed to read 1-wire data

Inlägg av Niklas »

Newbie skrev:Prova att byt USB-port, det gjorde jag när jag hade liknande problem. Nu har det fungerat ett bra tag nån vecka eller två, minns inte
Har tyvärr redan testat det. :(
Ska testa pilla i ett USB-kort (PCI) i datorn och köra via det en gång.

Edit:
Nu har jag pillat i kortet så får vi se om det håller längre.
Tyvärr var det förstås en VIA-kontroller på det kortet som på det inbyggda men jag håller tummarna. :)
Niklas
Moderator
Inlägg: 1019
Blev medlem: 22 mar 2008, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Failed to read 1-wire data

Inlägg av Niklas »

19:26:22 up 11 days, 29 min. Det viktiga var att klara en bit över 7 dagar.
Helt otroligt bra. Jag kör alltså inte med de inbyggda USB-portarna nu utan via ett PCI-kort med 4 usb-portar. :)

Edit: Har uppdaterat inlägget ett par gånger med nya upptider. ;)
Niklas
Moderator
Inlägg: 1019
Blev medlem: 22 mar 2008, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Failed to read 1-wire data

Inlägg av Niklas »

Bumpar tråden med ytterligare ett inlägg..

Det höll 12 dagar. Jag ger upp.

Kod: Markera allt

[1116845.883708] usb 1-1: usbfs: USBDEVFS_CONTROL failed cmd owfs rqt 64 rq 1 len 0 ret -110
[1116850.925434] usb 1-1: usbfs: USBDEVFS_CONTROL failed cmd owfs rqt 64 rq 1 len 0 ret -110
[1116855.916251] usb 1-1: usbfs: USBDEVFS_CONTROL failed cmd owfs rqt 64 rq 1 len 0 ret -110
[1116860.907072] usb 1-1: usbfs: USBDEVFS_CONTROL failed cmd owfs rqt 64 rq 1 len 0 ret -110
[1116865.896891] usb 1-1: usbfs: USBDEVFS_CONTROL failed cmd owfs rqt 64 rq 1 len 0 ret -110
[1116870.887711] usb 1-1: usbfs: USBDEVFS_CONTROL failed cmd owfs rqt 64 rq 1 len 0 ret -110
gein
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 225
Blev medlem: 25 feb 2009, 23:21
Ort: Uppsala

Re: Failed to read 1-wire data

Inlägg av gein »

Jag tror att jag har hittat en lösning på mitt problem.
Problemet är alltså att mina virtuella maskiner inte klarar av att kommunicera med USB-enheten. Det gör dock värdmaskinen men jag vill ogärna köra allt för mycket i värden. Den ska vara så pass ren som möjligt. I idealfallet består den endast av VMware + ett gäng virtuella maskiner.
owfs är ju bara ett program i en svit av applikationer. Den kommunicerar med owserver som är den applikation som faktiskt pratar med USB-enheten.
Det är dock fullt möjligt att köra owserver på värdmaskinen och sedan owfs inuti en virtuell maskin. Jag har testat detta lite snabbt och det verkar fungera kanon! Det enda jag behöver installera på värdmaskinen är alltså owserver + lite libbar. All min kod som kommunicerar med 1wire ligger fortfarande inuti en virtuell maskin.
Användarvisningsbild
elf98
Hemautomation - det är mer än en hobby
Inlägg: 5420
Blev medlem: 27 okt 2006, 13:49
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Failed to read 1-wire data

Inlägg av elf98 »

http://www.mail-archive.com/owfs-develo ... 03223.html

http://kerneltrap.org/mailarchive/linux ... 6/4/338301

Verkar helt enkelt vara problem med drivrutiner/USB-chip.

Finns det kanske några bios-inställningar för USB-chippet det går att pilla på?

Att sätta en aktiv USB-hub mellan verkar vara en fullösning.
Grundade m.nu & temperatur.nu

Driver temperatur.nu

Bild
Niklas
Moderator
Inlägg: 1019
Blev medlem: 22 mar 2008, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Failed to read 1-wire data

Inlägg av Niklas »

elf98 skrev:http://www.mail-archive.com/owfs-develo ... 03223.html

http://kerneltrap.org/mailarchive/linux ... 6/4/338301

Verkar helt enkelt vara problem med drivrutiner/USB-chip.

Finns det kanske några bios-inställningar för USB-chippet det går att pilla på?

Att sätta en aktiv USB-hub mellan verkar vara en fullösning.
Har sett trådarna och testat med en aktiv USB-hubb. Resultatet var att det höll lite längre innan jag fick samma problem igen.
Ska kika lite på inställningarna. Måste fixa ett tangentbord och en skärm ner till källaren bara. ;)
larky
Moderator
Inlägg: 1166
Blev medlem: 01 feb 2008, 12:21
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Failed to read 1-wire data

Inlägg av larky »

Det pratas om att hubben faktiskt kan vara passiv, och den jag använde tidigare var passiv och det funkade typ, men provade bara en dag. Jag använder http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.7020 , 30kr hem i brevlådan om man orkar vänta 10 dagar.
roseen
Gillar hemautomation
Inlägg: 28
Blev medlem: 20 maj 2009, 10:48
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Failed to read 1-wire data

Inlägg av roseen »

gein skrev:Som jag redan konstaterat så fungerar owfs live cd bra i vmware
Vilken Live CD (som har owfs förinstallerat) är det ni pratar om? Kan nån ge en url?

Jag håller på med ett system som ska köra på en PC-104-plattform. För att göra livet lättare tänkte jag göra utvecklingen på en vmware-image och kopiera över till det skarpa systemet för varje ny fungerande release. Men jag fastnade genast i USB-VMWare-owfs-smeten...

Edit:
OK, nu hittade jag det själv: Paketet owfs-dsl är alltså en live-cd. Funkar skitbra, även för mig (och min vmware-image)! Inspirerande, nu ska jag försöka plocka ihop en config på hårddisken som funkar. Dsl är ju ett ultralitet system, som även funkar för olika embedded-plattformar, och det passar ju mig rätt bra.

/Göran
roseen
Gillar hemautomation
Inlägg: 28
Blev medlem: 20 maj 2009, 10:48
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Failed to read 1-wire data

Inlägg av roseen »

Nu har jag fått igång en vmware-image som jag kör owfs i.

För att få det att fungera tog jag:
* Ubuntu 6.06 Server ("Dapper Drake") från scratch
* Installerade fuse-utils
* La till fuse i /etc/modules.
* kontrollera att /dev/fuse hör till gruppen fuse. Om inte:

Kod: Markera allt

chgrp fuse /dev/fuse
* La till mig själv i gruppen fuse
* Laddade ner owfs-2.7p4 och installerade enligt HOWTO: Installera OWFS 2.7p10 på Ubuntu server 8.10

Om det var rätt version av kernel eller rätt version av owfs som gjorde susen vet jag inte. Det var rätt mycket trixande innan jag fick fuse att fungera, men det mesta hängde på att jag inte var van vid ubuntu.

Om nån vill ha en kopia på vmware-imagen så finns den att ladda ner från linuxtracker.org (torrent).

EDIT: Ni är lite väl snabba att sluta seeda tycker jag!!! Vänta tills ni kommit upp en ratio på 1.0 innan ni kopplar ner...
Jag kommer snart sluta seeda själv, men messa mig direkt så kör jag ett tag till.

/Göran Roseen
Senast redigerad av roseen den 08 jun 2009, 19:27, redigerad totalt 1 gånger.
Skriv svar