Jag ska börja byta ut de mätpryttlar jag har idag mot one-wire men funderar lite på hur jag ska koppla ihop det.
Jag ska ha några mätpunkter i garaget, ca 25 m från mätservern. Jag ska också ha några mätpunkter i friggebon, ca 40 m åt andra hållet från mätservern. I huset med mätservern ska jag ev ha några mätpunkter, några displayer o ev nåt annat "krafs" på sikt. Halvvägs till friggebon sitter elmätaren som jag ska försöka övervaka också. Jag ska driva det med en USB-dongel o lokal strömförsörjning av nåt om det behövs, t.ex display eller nåt som drar för mkt ström.
Säg, 3 mätpunkter i resp garage och friggebod och elmätaren ungefär halvvägs till friggeboden.
Inne i huset med mätservern blir det kanske 30-40 m eller mer mellan displayer, mätpunkter osv och ner till servern.
Hur ska jag bäst koppla in sakerna i huset? Ska jag ha tre hyggligt långa grenar på nätet med USB-dongeln i mitten eller ska jag koppla det på annat sätt för att minimera störningar mm?
Jag har en del tvinnad kabel dragen redan mellan olika ställen i huset som jag helst tänkte använda.
Nån med mer erfarenhet av one-wire som har några förslag?
Troligtvis kommer det inte att fungera med tre st förgreningar a 40 meter.
Du har 4 alternativ:
1. Testa att köra nätet kraftigt förgrenat. Fungerar det så fungerar det.
2. Dra kabeln i en slinga förbi alla mätpunkterna. Inte något vidare alternativ då det blir ett väldigt långt nät.
3. Använda en 1wire-hub för att segmentera nätet.
4. Använda 1 busmaster (USB/RS232) för varje gren. Personligen gillar jag den här lösning bäst.
Målet skall alltid vara att ha så korta förgreningar det bara går.
Om du ska dra ny kabel så kan du använda typ cat5 och låta signalen gå tillbaka i samma kabel, men ska du återanvända befintlig så är det nog hubb/flera adaptrar eller chansa på att det funkar med grenar som gäller.
Det var väl som jag trodde att det kunde bli problem eftersom det började bli långa grenar.
Då börjar jag i ena änden o bygger på vartefter så får vi se hur det går.