One wire

I detta forum hör diskussioner gällande teknik i största allmänhet och hemautomation i synnerhet hemma.
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
zingo
Tar hemautomation på allvar

One wire

Inlägg av zingo »

Jag ska börja byta ut de mätpryttlar jag har idag mot one-wire men funderar lite på hur jag ska koppla ihop det.

Jag ska ha några mätpunkter i garaget, ca 25 m från mätservern. Jag ska också ha några mätpunkter i friggebon, ca 40 m åt andra hållet från mätservern. I huset med mätservern ska jag ev ha några mätpunkter, några displayer o ev nåt annat "krafs" på sikt. Halvvägs till friggebon sitter elmätaren som jag ska försöka övervaka också. Jag ska driva det med en USB-dongel o lokal strömförsörjning av nåt om det behövs, t.ex display eller nåt som drar för mkt ström.

Nåt sånt här ungefär:

garage --------ca 25m---------------- mätserver --------ca 40m---------------- friggebod

Säg, 3 mätpunkter i resp garage och friggebod och elmätaren ungefär halvvägs till friggeboden.

Inne i huset med mätservern blir det kanske 30-40 m eller mer mellan displayer, mätpunkter osv och ner till servern.

Hur ska jag bäst koppla in sakerna i huset? Ska jag ha tre hyggligt långa grenar på nätet med USB-dongeln i mitten eller ska jag koppla det på annat sätt för att minimera störningar mm?

Jag har en del tvinnad kabel dragen redan mellan olika ställen i huset som jag helst tänkte använda.

Nån med mer erfarenhet av one-wire som har några förslag?

/c
Användarvisningsbild
elf98
Hemautomation - det är mer än en hobby
Kontakt:

Re: One wire

Inlägg av elf98 »

Ditt nät är långt!

Troligtvis kommer det inte att fungera med tre st förgreningar a 40 meter.

Du har 4 alternativ:

1. Testa att köra nätet kraftigt förgrenat. Fungerar det så fungerar det.
2. Dra kabeln i en slinga förbi alla mätpunkterna. Inte något vidare alternativ då det blir ett väldigt långt nät.
3. Använda en 1wire-hub för att segmentera nätet.
4. Använda 1 busmaster (USB/RS232) för varje gren. Personligen gillar jag den här lösning bäst.

Målet skall alltid vara att ha så korta förgreningar det bara går.
Grundade m.nu & temperatur.nu

Driver temperatur.nu

Bild
larky
Moderator
Kontakt:

Inlägg av larky »

Om du ska dra ny kabel så kan du använda typ cat5 och låta signalen gå tillbaka i samma kabel, men ska du återanvända befintlig så är det nog hubb/flera adaptrar eller chansa på att det funkar med grenar som gäller.
zingo
Tar hemautomation på allvar

Inlägg av zingo »

Ok, tack för er feedback.

Det var väl som jag trodde att det kunde bli problem eftersom det började bli långa grenar.
Då börjar jag i ena änden o bygger på vartefter så får vi se hur det går.

/c
Skriv svar