USB vs RS232 - kabellängder/långa förgreningar

Hur gör man för att ... ? Hur fungerar ... ? Steg för steg-guider och förklarande artiklar finns i detta forum.
Många guider finner också på vår blogg: https://blog.m.nu/
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
Användarvisningsbild
elf98
Hemautomation - det är mer än en hobby
Kontakt:

USB vs RS232 - kabellängder/långa förgreningar

Inlägg av elf98 »

Skillnaden mellan signalen från RS232-adaptern och USB-adaptern kan sammanfattas med att signalen från USB-adaptern är "renare" och något "kraftigare".

I verkligheten spelar inte valet så stor roll, andra faktorer (verkar) påverkar mer.

Vidare så går det att få betydligt mycket högre hastighet på signalen från USB-adaptern. Detta spelar inte någon roll så länge du inte har någon bandbreddskrävande applikation (tex LCD-display som skall uppdareras i hög hastighet).

Vad det gäller strömförsörjning av nätet så är det lite som att välja pest eller kolera, induktansen i nätet ökar vid strömförsörjning och gör att nätets längd begränsas.

Skall mycket långa nät byggas bör partivnnad kabel användas då tvinningen gör att induktansen minskar.

Jag har stött på problem med nät med spänningsinjektor som varit drygt 50 meter långa, och nät utan spänningsinjektor som varit ca 150 meter. Denna effekt kommer sig antagligen av att den kabel som används ej är partivnnad vilket skulle minska induktansen. Enligt specifikationen för 1-wire kan näten vara upp till 300 meter vid optimala förhållanden.

Problemet med förgreningar har inte något med strömförsörjning att göra. Vid varje kabelände studsar signalen och går tillbaka i kabeln. Är förgreningarna korta kommer denna studs att nästan synca med den riktiga signalen. Är förgreningarna många och långa kommer dett bli ett gitter av studsar som stör signalen. Vidare så kommer signalen även att störas av att det blir olika impedanser i de olika förgreningarna.

Det går vanligtvis att bygga förgrenade nät! Jag har byggt nät som varit kraftigt förgrenade (tex 5x10m+20m). Denna konfiguration följer inte 1wire-standarden och jag kan inte ge någon garanti eller support på denna typ av nät.

Alla nät funktionstestas innan leverans, skulle inte ett nät fungera (eller om jag anser att designen är helt orimlig) kommer nätet givetvis inte att leveras innan det modifierats så det fungerar. Dessa modifikationer kommer självklart att ske i samråd med dig som beställer!