För någon vecka sedan köpte jag en barometer med extra temp- och fuktsensor. Jag hade tänkt att ersätta en befintlig temperatursensor som jag satte upp i höstas. För skojs skull så skulle jag kolla så att den nya temp.sensorn visar någorlunda lika den gamla sensorn. Jag blev väldigt förvånad när det skiljer c:a 1.5 grader mellan den gamla sensorn och den nya i barometern. Nu har jag även kopplat in de två fuktighetsmätarna med extra temp.sensor jag köpte samtidigt med barometern för att jämföra med dem också.
Alla mätarna ligger bredvid varandra inom ett par decimeters avstånd. Jag har också öppnat upp boxen till barometern för att utesluta att temperturdifferensen beror på att det blir varmt inuti boxen.
Man ser att temperaturerna för den gamla sensorn och de i fuktmätarna stämmer bra överens men de båda som mäts i barometern ligger högre. Det lustiga är ju att tempen ligger ungeför lika högt för barometerns DS18S20 och DS2438 så båda verkar visa lika mycket fel.
Är det någon som har en förklaring till varför det blir så höga temperaturer från barometern och kan man fixa det på något vis? Kan det vara ett tillverkningsfel?
Jag kan ju dra bort 1.5 grader från det avlästa värdet när jag loggar men det är ju ingen långsiktigt bra lösning eftersom det är lätt att missa denna specialbehandling av just den sensorn om man t.ex flyttar omkring prylar i 1-wire nätet.
Att verifiera temperaturdifferanser på det sätt du gjort (genom att lägga dem med någon dm mellanrum) är inte en tillförlitlig metod. En sensor kanske är närmare en värmekälla? En sensor kanske får ett helt annat luftflöde över sig?
Det enda som i teorin blir varmt i Barometern är spänningsregulatorn. Då strömuttaget är mycket lågt genom regulatorn bör dess temperatur ej stiga märkbart. Den är med avsikt dessutom monterad långt från temperatursensorn på kortet. Kortet bör dra ca 10mA via 5V. Om en 9v-transformator används ger det att värmeutvecklingen inte bör blir större än 9-5*0,01W, dvs 0,04W.
När jag verifierar temperatur (Och RH-sensorer) sätter jag dem oftast direkt i insuget till min lödröksutsug. På så sätt får sensorerna ett jämnt och ganska kraftigt flöde av luft över sig och bör påverkas i liknande grad.
Om du vill verifiera sensorerna rekommenderar jag att du sätter dem väldigt nära varandra och ser till att de får ett jämnt luftflöde över sig!
Självklart kan prylar vara trasiga, men det är omöjligt att uttala sig om mätmetoden inte är tillförlitlig.
Om du vill kan du självklart returnera produkten för felkontroll!
Egentligen var det tre faktorer som spelade in:
1. Frågan som ställdes i den här tråden.
2. En liten synbar skillnad på hela kretskortet mot material i närheten när kortet fotades med värmekameran.
3. Det faktum att temperaturen sakta steg ca 1 grad mot den (kalibrerade) referensmätaren när barometerkortet spänningssattes.