Plugwise hittar inte Circlemoduler..

I detta forum hör diskussioner gällande teknik i största allmänhet och hemautomation i synnerhet hemma.
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
nattugglan
Wannabe

Plugwise hittar inte Circlemoduler..

Inlägg av nattugglan »

Hur i hela friden får man liv i Plugwise-moduler?

Jag har köpt ett paket med 8st Circle, men Source hittar bara Circle+ och en av Circle-modulerna.

Jag har kört Wizarden flera gånger, och likaså "Add modules" inne i Source. Har provat att fylla i alla module ID, och bara ta en i taget. Men inget hjälper.

I Source -> Settings -> Add modules blir det aldrig en bock på "Part III: Modules" under "Plug in and check" där man ska vänta på en bock och sedan klicka Next, utan Source hoppar bara vidare till nästa skärm "Select modules" - men där finns aldrig några moduler att välja på vänstersidan, och av de moduler jag fyllt i så hittar Source bara 2: Circle+ och 1st Circle.. Men ofta så visas den Circle som Source har kontakt med inte bockad i detta läge, trots att den hittats sedan tidigare, och tuffar på i programmet..

Jag kör Windows XP i Sun VirtualBox på en Ubuntu 9.04 burk.
Avståndet mellan delarna i Plugwise-nätet är inte heller problemet - när jag började så hade jag alla Circle inom ett par meter från stickan, men de hittades i alla fall inte.. Och den enda Circle som systemet lyckats koppla upp så här långt är nu igång i det rum den ska vara.

Om man försöker gå tillbaka ett steg så blir det bara en himla massa dubletter - det är bara att börja om som gäller.
Burk: NSLU2 | OS: GNU/Linux, Debian Lenny RC2
Användarvisningsbild
elf98
Hemautomation - det är mer än en hobby
Kontakt:

Re: Plugwise hittar inte Circlemoduler..

Inlägg av elf98 »

Vissa Circles verkar behöva en reset-omgång:
3sek i
3sek ur
3sek i
3sek ur
3sek i
3sek ur

Sedan skall det bara vara att fylla i idnummer. Observera att det kan ta rätt lång tid att hitta modulerna. När du har fyllt i modulernas idnummer och klickar på next är det bara att vänta X minuter tills det är gröna bockar vid alla enheter.
Grundade m.nu & temperatur.nu

Driver temperatur.nu

Bild
nattugglan
Wannabe

Inlägg av nattugglan »

Tack!
Total brain freeze. Reset-proceduren hade jag ju läst någonstans. :oops:

Nu är alla 9 moduler uppe å pratar med varandra.
7 behövde reset.
Burk: NSLU2 | OS: GNU/Linux, Debian Lenny RC2
Användarvisningsbild
elf98
Hemautomation - det är mer än en hobby
Kontakt:

Inlägg av elf98 »

Enligt PlugWise skall alla vara resettade vid leverans, men det stämmer tyvärr inte.

Och det skulle ta mig en avsevärd tid att resetta alla inkommande leveranser... :P

Bra att det fungerar nu hur som helst!
Grundade m.nu & temperatur.nu

Driver temperatur.nu

Bild
Skriv svar