MicroLite USB Temperature Data Logger är en extremt kompakt microlitetemperaturlogger som är damm- och vattentät. Loggern har inbyggd LCD-display och kan spara över 16 tusen datapunkter. Mjukvaran är gratis och ger goda möjligheter till ingående dataanslyser.
SUPCO Data View Logger är en temperatur och luftfuktighetslogger med data_view_loggergrafisk display som kan spara över 40 tusen datapunkter. Trots att loggern är mycket avancerad är livslängden på de utbytbara R6-batterierna lång. Även till denna logger är mjukvaran gratis.
Bilagor
SUPCO Data View Logger
data_view_logger.gif (19.45 KiB) Visad 7303 gånger
Intressanta produkter, synd att det inte går att ansluta externa sensorer till dem.
Priset är i häftigaste laget för USB-stickan, en DS1923 ger ju samma möjligheter till halva priset men går å andra sidan inte att byta batteri i, så vill man leva med enheten under flera års tid så är kanske detta ett alternativ för den som inte vill dra kabel till loggningsstället.
Samt att Ibuttonsen har mindre minne, och kräver ytterligare hårdvara.
Mjukvarumässigt har jag inte hittat någon bra mjukvara till IButtons än. Iaf inte till 1922.
Gällande priset blir din jämförelse lite haltande. När jag tar in IButtons (de första är på väg!) kommer mitt pris ut att ligga en bit över det pris du refererar till. Jag måste ju tjäna lite med!
De har bland annat ett ZigBee-system för temperatur/RH/mA/V/Puls/Frekvens-övervakning.
Visserligen kommer priserna för detta trådlösa system att ligga betydligt mycket högre än för 1wire-systemen men det är å andra sidan en helt annan produkt...
elf98 skrev:Som det ser ut nu kommer temperatur.nu bli återförsäljare till Fourier Systems hela sortiment.
...
Låter verkligen spännande!! Jag har tidigare funderat på om det inte fanns något sånt system som använde sig av ZigBee, och det fann det uppenbarligen!
Kunderna för det här är ju helt klart företag, och i vissa enstaka fall välbärgade privatpersoner, är min gissning.
Företag som skulle kunna vara intresserade skulle kunna vara sådana som handhar livsmedel i olika former, men även lagerhållning av olika varor skulle kunna tänkas vara målgrupper. Gissningsvis även kanske rörelser med djur/hästar/kreatur och liknande. Listan kan nog göras lång, bara fantasin sätter gränser!
Jag kan tänka mig leta efter något liknande till jobbet inom nåt halvår, vill logga temperatur och (minst) 2 tryckgivare upp till 3,5kPa standalone utan dator.