Solid state relä

I detta forum hör diskussioner gällande teknik i största allmänhet och hemautomation i synnerhet hemma.
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
roseen
Gillar hemautomation
Kontakt:

Solid state relä

Inlägg av roseen »

Hej!

Jag vill styra elementen hemma från PC'n (som har temperaturgivare via ett 1-wirenätverk, men det hör inte hit).

Den enkla lösningen vore ett Tellstick och Nexamottagare el. liknande vid varje element.
Men eftersom PC'n sitter i samma rum som säkringsskåpet och varje element går på egna säkringar, så jag har egentligen inget behov av trådlös koppling. Man skulle kunna ha en elektriker till att sätta ett relä (DIN-skena el. dyl.) på varje elementsäkring och sen styra reläerna med ett io-kort.

MEN jag är lite allergisk mot "knäppandet" i reläerna. Väljer man nexa-lösningen blir det knäppande i varje rum, väljer man elcentrallösningen kommer det bli en kakafoni av knäppningar i det rummet.

SÅ till grundfrågan:
Har någon erfarenhet av att styra laster av denna typ (1000-1200W 240VAC) med ett solid state-relä?
Någon som har det själv?
Någon som vet var man kan få tag på såna till ett vettigt pris?

/Göran Roseen
larky
Moderator
Kontakt:

Re: Solid state relä

Inlägg av larky »

Jag styr fräsmotorn (800W) till min lilla CNC-fräs med ett solid-state direkt från parallellporten, reläet heter
Crydom CSW2425FG 240V/25A.
Väldigt enkelt, och fungerar felfritt.
Skriv svar