Hobbyboards regnmätare

Väderstationer och tillbehör - Hur fungerar den? Vilken väderstation är bäst?
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
PeterT
Tar hemautomation på allvar

Hobbyboards regnmätare

Inlägg av PeterT »

Jag har införskaffat en regnmätare från Hobbyboards och den fungerar bra förutom att den levererar tokdata med jämna mellanrum. 0-6 gånger per dag så tycker den att det regnat mellan 3500-4000 mm. Regnmätaren är uppbyggd så att det är en 1wireräknare i den och den är kopplad till en magnetkontakt (gissar jag) som signalerar när en skål med 1 mm regn tippar över.
Är det någon som haft liknande problem? Jag vet inte om det är räknaren som är problemet eller "magnetkontakten". En teori som jag har skulle vara att "magnetkontakten" går för långsamt och därmed så rasslar det till i räknaren. Men det som motsäger det är att jag tycker inte den går långsamt! Jag har moddat om den lite så att en värmeslinga sitter i den men den är inte i närheten av någon mekanik så den skulle påverka.
Tacksam om någon har erfarenheter av liknande problem, det behöver ju inte vara regnmätare utan vanlig 1wireräknare som får tokspel.

/Peter
Användarvisningsbild
elf98
Hemautomation - det är mer än en hobby
Kontakt:

Inlägg av elf98 »

Det är inte glapp kontakt någonstans i mätaren? Räknarkretsen har inbyggd avstudsare, så felet borde bero på den data som skickas till räknaren!
Grundade m.nu & temperatur.nu

Driver temperatur.nu

Bild
safecast
Kontakt:

Inlägg av safecast »

Borde vara glapp som orsakar det.

Har också varit med om två andra scenarion.

Regnmätaren sitter på en hög stolpe på taket som "gungar" av vinden.

Regnmätaren sitter placerad så att vind blåser in genom hålen under mätaren och får vippan att gunga.

Men 4000 mm är mycket mer än vad jag kan tänka mej att de två felen kan orsaka inom rimlig tid.
PeterT

Inlägg av PeterT »

Tack för tipsen. Det lutar nog att det är glappt så jag ska kolla igenom allt som kan glappa.
Idag har det kommit 43212 mm regn och ingen blåst så det lutar nog åt att det är glappt :P Återkommer

/Peter
PeterT

Re: Hobbyboards regnmätare

Inlägg av PeterT »

Det har gått en tid sedan jag ställde ut min fråga på forumet. Jag hade tänkt att byta ut räknaren någon gång i regnmätaren men låtit tiden gå.
Ombyggnation i hallen har gjort att regnmätaren varit bortkopplad ett halvår och jag har dragit om kablar m.m. Nu kopplade jag återigen in regnmätare och sedan dess har den fungerat helt felfritt utan att jag rört regnmätaren.
Den enda förklaringen som jag kan komma på är att det var en dålig lödning eller liknande av kabeln men det som talar mot det är att andra temperaturgivare som sitter på samma slinga har hela tiden fungerat utmärkt. Ja jag vill bara delge detta på forumet så är det någon annan som får ett liknande problem så kolla kablarna och ev. skarvar.
Skriv svar