VMware

Generella mjukvarufrågor som inte är beroende av vilket operativsystem som körs skall ställas i denna kategori
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
PeterT
Tar hemautomation på allvar

VMware

Inlägg av PeterT »

Jag kör Logtemp på en burk och ville testa lite med MSure. Jag märkte ganska snart att man dock inte kan dela på sitt 1-wire nätverk till två olika program samtidig. Är det någon som vet om det fungerar så att man kan dela 1-wirenätverket om jag installerar VMware. Dvs. så att jag kan köra Logtemp i ordinarie operativ och MSure på en virituell dator i VMware i samma dator och där ha MSure och de når båda samma 1-wirenät? Kan ju vara bra att veta innan jag börjar prova själv :P

Peter
PerM
Hemautomation - det är mer än en hobby
Kontakt:

Re: VMware

Inlägg av PerM »

Att dela en 1-Wire adapter under Windows ska enl. Dallas själva fungera, men praktiskt sett fungerar det lite halvdant.

Att dela samma adapter mellan två windows-instanser innebär ju att du delar samma USBport mellan de två instanserna. 1-Wire drivern i instans a vet ju inget om den i instans b vilket medför att de inte kan synkronisera mot varandara så de lirar snällt (de använder en mutex för detta och den öveförs inte mellan gäst och host-instansen av Windows).

Min gissning är att det kommer att fungera dåligt, om alls.
PeterT

Inlägg av PeterT »

Ok, tack för responsen. Klockrent bra konfigurationsprogram du hade gjort till MSure men jag märker att det behövs en del mekande så därför vore det bra om man kunde köra både Logtemp och MSure på samma dator. Jag visserligen andra grejer att prova med men det vore så mycket enklare att ha samma 1wire nät.

Peter
PerM
Kontakt:

Inlägg av PerM »

Tack för berömmet!

Jo, det behövs en del mekande för att få till allt så som man vill att det ska fungera. Det är det som är styrkan i MSure - alla delar är konfigurerbara och alla funktioner som finns är resultatet av önskemål från användarna - inte bara de funktioner som jag kände för att lägga in. Jag vet inte hur mycket du följt diskussionerna på forumet, men det går inte många dagar mellan det ena påhittet och det andra :) Alla delar ska finnas dokumenterade i wikin, är det något som saknas så säg till.

Jag vet inte hur Logtemp reagerar på att dela nät, men MSure reagerar på så sätt att det helt enkelt inte blir en avläsning ifall nätet är upptaget när en läsning ska ske. Att köra två applikationer på samma nät fungerar ju i teorin men in praktiken kan det bli väldigt lustigt när man börjar använda brytarkretsar/LCD - vilket program ska styra den? I ärlighetens namn har jag inte tänkt att MSure ska dela nät med andra program - tanken är ju att den ska kunna göra allt du behöver och det anser jag att jag lyckats med.
PerM
Kontakt:

Inlägg av PerM »

En fundering: Varför vill du köra WMWare? MSure och Logtemp kan ju köra i samma Windows-instans?
PeterT

Inlägg av PeterT »

LogTemp och MSure är nog ganska lika och gillar inte konkurrans om 1wirenätet. När jag installerade MSure så låg LogTemp och körde som vanligt. MSure hittade alla mina sensorer (t.o.m. bättre än LogTemp) medan Logtemp körde. När jag startade tjänsten så hände dock inte så mycket i MSure (databasen fylldes inte med data) medan LogTemp snurrade på som vanligt. Vid omstart så tog däremot MSure över och data fylldes på i databasen medan LogTemp rapporterade att det saknades 1-wire nätverk.

Min tanke om VMWare är ju naturligtvis inte att permanent använda fler program utan det är ju som så att sparka igång en LogTemp installation är ju gjort på en kvart men LogTemp har flera begränsningar som jag märker av ju mer man vill utveckla sitt 1wire nät. Därför så känner jag att jag behöver hitta en annan produkt och då är ju mina val kanske inte överraskande MSure eller OWFS. Inget av dessa är ju bara att sparka igång för den oinvigde på en kvart direkt som med LogTemp. Det är då som mina tankar på VMWare kommer in. Visst kan jag ha tre olika datorer och någon givare på dem alla men optimalt vore ju att jag kan ha min LogTemp snurrande och rapporterande kontinuerligt och samtidigt använda samma 1wirenät och testa mig fram med MSure och OWFS.

Hur som helst så har jag för många planer och tankar om att automatiskt styra och kolla saker och ting att jag inser att LogTemp inte räcker till :D

Peter
Skriv svar