BjörnH skrev:Letat en del men har förmodligen missat info då min engelska är urkass.
Skulle vilja kunna mäta fuktigheten i krukorna. En del växter skall ha lite vatten medans andra skall ha mycket. Solen kan ju dra ur vattnet snabbt liksom elementen vintertid.
Funderat på att bygga något batteridrivet med blinkande lysdiod men kanske 1-wire kunde få en uppgift i stället? Tips emottages med tacksamhet.
Det finns bara ett säkert sätt, att ställa varje kruka på en liten våg, ansluten till 1-wire systemet.
Som verksam inom yrkesodlingen sedan början av sjuttiotalet, så har jag sett många konstruktioner se dagens ljus. tyvärr har ingen visat sig riktigt tillförlitlig. Jordens stryktur, salthalt, porighet osv. påverkar ledningförmågan i jorden. En annan är att man ofta (inte alltid) kan mäta upp till ett par hundra mV i spänningsskillnad mellan plantan och jorden. Växten tar ju upp näringen genom jonutbyte, jag tror det kommer från det. Allt detta stör ut möjligheten att mäta på ett tillförlitligt sätt.