När man läser i tidningar, ser på väderrapporter i TV så är det sällan, eller nästan aldrig, som det stämmer med dom temperaturer som finns angivna på den här siten. Troligtvis sitter många av givarna felplacerade, där en vägg eller något annat reflekterar värmen mot sensorn, kanske där luften står stilla, eller på vintern värms från ett fönster. Vissa stationer kan man till och med tro att dom sitter i direkt solljus. SMHI har idag en liten artikel om hur temperaturen ska mätas, http://www.smhi.se/cmp/jsp/polopoly.jsp ... 42296&l=sv kan vara värt att kolla, för det är ju inte direkt någon mening med temperaturangivelser om det inte är något sånär korrekta värden som läses av. Enligt SMHI har inte maxtemperaturen i landet varit över 30 grader i år, tittar man idag på vad som visas på temperatur.nu så är det flera stationer som har över 30 grader, fast det idag är lite svalare än dom senaste dagarna.
Själv har jag en liknande bur som SMHI visar. När jag gjorde den provade jag först att måla den i ljus silverfärg, (jag hade flera burkar av den färgen) men det var inget vidare, för buren blev ändå lite uppvärmd. Nej högblank vit färg ska det vara, den reflekterar effektivt bort ljuset och därmed absorberas ingen värme. Så själva buren håller därför en temperatur som motsvarar luften omkring.
Hur har just Du givaren monterad??