Tillförlitliga temperaturer

Denna forumdel är inte längre aktiv, för att diskutera saker relaterat till väder eller temperatur.nu - använd https://www.facebook.com/groups/temperatur.nu
Kategoriregler
Denna forumdel är inte längre aktiv, för att diskutera saker relaterat till väder eller temperatur.nu - använd https://www.facebook.com/groups/temperatur.nu
rosbis
Wannabe

Tillförlitliga temperaturer

Inlägg av rosbis »

Hur tillförlitliga är temperaturerna på dom olika orterna som presenteras på temperatur.nu?
När man läser i tidningar, ser på väderrapporter i TV så är det sällan, eller nästan aldrig, som det stämmer med dom temperaturer som finns angivna på den här siten. Troligtvis sitter många av givarna felplacerade, där en vägg eller något annat reflekterar värmen mot sensorn, kanske där luften står stilla, eller på vintern värms från ett fönster. Vissa stationer kan man till och med tro att dom sitter i direkt solljus. SMHI har idag en liten artikel om hur temperaturen ska mätas, http://www.smhi.se/cmp/jsp/polopoly.jsp ... 42296&l=sv kan vara värt att kolla, för det är ju inte direkt någon mening med temperaturangivelser om det inte är något sånär korrekta värden som läses av. Enligt SMHI har inte maxtemperaturen i landet varit över 30 grader i år, tittar man idag på vad som visas på temperatur.nu så är det flera stationer som har över 30 grader, fast det idag är lite svalare än dom senaste dagarna.
Själv har jag en liknande bur som SMHI visar. När jag gjorde den provade jag först att måla den i ljus silverfärg, (jag hade flera burkar av den färgen) men det var inget vidare, för buren blev ändå lite uppvärmd. Nej högblank vit färg ska det vara, den reflekterar effektivt bort ljuset och därmed absorberas ingen värme. Så själva buren håller därför en temperatur som motsvarar luften omkring.
Hur har just Du givaren monterad??
:D Rosbis
Post nubila Phoebus
larky
Moderator
Kontakt:

Re: Tillförlitliga temperaturer

Inlägg av larky »

Inte världens snyggaste men det fungerar. Monterad på norrsidan av en uthusvägg.
dscn5369_c.jpg
dscn5369_c.jpg (49.04 KiB) Visad 19340 gånger
Användarvisningsbild
bruka
Tar hemautomation på allvar

Inlägg av bruka »

Och min ser ut så här
Bild
Den kommer att flyttas en bit nu i sommar då den sitter för nära husväggen, allt ska målas vitt också då.
Har aningen soltoppar på morron och kväll. Men några 30 grader har den aldrig kommit upp till.
Användarvisningsbild
elf98
Hemautomation - det är mer än en hobby
Kontakt:

Inlägg av elf98 »

De temperaturer som presenteras på temperatur.nu mäts oftast av glada amatörer. Kvaliteten är varierande och det finns inte någon möjlighet att validera alla temperaturer.

Gällande referens mot SMHI är det inte en lätt uppgift. SMHI har ofta sina mätstationer en bit utanför städerna och då är det inte ovanligt att temperaturen är någon eller några grader lägre.

Det är sommartid som det smiter in mest felaktiga temperaturer och det är tyvärr inte mycket jag kan göra åt problemet mer än att tjata tjata och tjata.

Man får ta temperatur.nu för vad det är - ett hobbyprojekt som drivs helt på fritiden utan några ekonomiska finansiärer bakom.

Temperatur.nu började som en lite liten site och har på användarnas begäran växt till en rätt stor sida. Tyvärr dras sidan (och kommer nog att göra det i framtiden med) fortfarande med en del brister som hobbyaspekten av projektet för med sig.

Självklart strävar jag efter att alla temperaturer vid varje givet tillfälle skall vara korrekta. Det är ett mål som är ganska så svårt att uppnå!
Grundade m.nu & temperatur.nu

Driver temperatur.nu

Bild
Quart
Moderator
Kontakt:

Inlägg av Quart »

Håller med ELF98.
Man får ta temperaturerna med en nypa salt.
Jag tror att alla som visar sina temperaturer på temperatur.nu gör så gott de kan men visst kan allt göras bättre.
Vi försöker ju också hela tiden påtala för stationsägare som ibland skickar felaktiga värden så temperatur.nu blir hela tiden bättre.
rosbis
Wannabe

Inlägg av rosbis »

Hej igen, min mening var inte att kritisera någon, för vi är alla, ja, för dom flesta av oss är ju bara glada amatörer och allmänt väderintresserade, som lämnar temperaturer till sigten. Det jag ville med mitt inlägg var att vi ska göra så gott vi kan med vår hobby, för det är ju faktiskt en hel del människor som kollar vad vi presenterar. Och även om det bara är en hobby så vill man väl göra så bra som man kan. Därför tyckte jag, att med lite tips från dom som sysslar professionellt med det vi som amatörer ägnar oss åt kunde hjälpa oss, att bli så bra som det bara går. Det är inte heller min mening att innehaveran av sigten behöver känna sig ansvarig eller ska behöva utesluta någon bara för att någon, i det här fallet jag, tycker att det inte ser ut som vissa värden är korrekta, och det är dom ju bevisligen inte heller.
Men jag vill också göra klart att jag personligen vill göra så rätt som jag bara har förmåga att göra, det gäller både hobby och mitt jobb. Om jag då får information hur man på bästa sätt ska göra för att det ska bli rätt, så tycker jag det är positivt, även om det betyder att jag i grunden får ändra uppfattning.
Man lär så länge man lever.

Post nubila Phoebus
Användarvisningsbild
elf98
Kontakt:

Inlägg av elf98 »

Jag tog det inte som kritik!

Frågan är väl helt enkelt hur man kan få alla som mäter temperaturer att göra det helt korrekt?

Driver temperatur.nu

Bild
Användarvisningsbild
CirruZZ
Master Moderator

Inlägg av CirruZZ »

elf98 skrev:...
Frågan är väl helt enkelt hur man kan få alla som mäter temperaturer att göra det helt korrekt?
1) informera hur man mäter (placering mm) och hur man enkelt kan bygga en Stevenson screen
2) Skapa ett ranking system som man får anmäla sig till för att bli rankad. Det kan finna olika nivåer som bygger på hur man mäter temperaturen och för att nå den högsta så skall man ha gått igenom en period där temperaturen har kontrollerats mot referenser för att se att den inte avviker för mycket. Sen skall temperaturen även ha hög tillgänglighet. Kräver en del jobb men det kan vi hjälpas åt med. :wink:
Användarvisningsbild
CirruZZ
Master Moderator

Inlägg av CirruZZ »

Här är för övrigt min screen, byggd med en hyllkonsol, en gängstav och några lampkontakts skärmar. Funkar kanon! Sitter på N sidan av garaget.

Bild
rosbis
Wannabe

Inlägg av rosbis »

Så här ser min holk ut, jag snickrade ihop den av lite hård board. Den sitter placerad cirka 1,5 m över marken. Det som sitter fästat under på stången, som för övrigt är ett 3/8" järnrör, är solpanel och sändare till en annan tempgivare och luftfuktighetsmätare. Det finns även en tredje temperaturgivare i holken. Alla tre termometrar visar i princip samma temperatur, däremot reagerar den som är kopplad till väderstationen, en Oregon, lite långsammare. Men det beror på att den sitter i ett hölje som det är meningen ska monteras direkt på en vägg eller stolpe utan ytterligare skydd. Som synes är holken öppen under, det är också öppningar under kanten på mitten, så jag tror det är bra ventilation. Och inte regnar eller snöar det in heller. Däremot satt det en fågel inne i holken vid ett tillfälle, så jag ska ta och sätta dit en bit mygg- eller hönsnät så att dom inte börjar bygga bo där.
Kablarna till givarna ligger i en slang som är nedgrävd.
Det finns väl kanske någon "entreprenör" som besöker forumet, som kanske kan ta fram en enkel byggsats till en väderbur och sälja till medlemmar och andra intresserade, för en överkomlig slant, typ IKEA.

Termoholk.JPG
Post nubila Phoebus
Användarvisningsbild
CirruZZ
Master Moderator

Inlägg av CirruZZ »

Jag skulle kunna sätta mitt huvud på att du vinner om vi skulle ha en tävling med rubriken "Vem mäter temperaturen enligt konstens alla regler bäst"!! Riktigt snyggt, du har lagt ribban!!!! :)
rosbis
Wannabe

Inlägg av rosbis »

Temperaturen varierar i Linköping just nu, kl 7.54. Åtta stationer visar mellan 13,7 och 25,2 grader. Nog kan det väl förekomma lokala variationer, men så mycket?? Vilken är den rätta. :?: SMHI hade 14 grader kl 7.00.
:D rosbis
Post nubila Phoebus
Användarvisningsbild
elf98
Kontakt:

Inlägg av elf98 »

Det där är en rimlighetsbedömning jag kommer att bygga in så småning om. Jag har koordinater för alla stationer och kan iaf i teorin bygga in ett filer som anger en maxdiff mot avstånd.

Verkar en temperatur orimlig kan du alltid titta på dess graf och göra en rimlighetsbedömning.

Temperatur.nu är ett hobbyprojekt - och kommer _aldrig_ att nå SMHIs nivå. Vill du ha temperaturer som innehåller färre mätfel får du gå till SMHI.

De här extrema felvärdena brukar uppstå ca 1-2 månader på sommaren.

Diskussionen återkommer varje år, och jag kan inte göra mycket åt problemet.

Driver temperatur.nu

Bild
rosbis
Wannabe

Inlägg av rosbis »

Hej, ja jag förstår att du inte kan göra så mycket, jag hoppas bara med mina inlägg att flera läser mitt inlägg och kontrollerar sina värden.
:D rosbis
Post nubila Phoebus
Låst