A: RJ11 verkar vara den som används till standardtelefoner men vid sökning på nätet har jag sett olika typer. Har inte kunnat hitta något om denna kontakt på temperatur.nu annat än som fråga om man vill ha sådan på kabeln. (Wikipedia, Sweden: SS 455 15 50 or RJ11)
B: Adepterkabel (Adapterkabeln ser till att +5v hämtas från adaptern) finns som alternativ till USB-adepter (DS9490R). Frågan blir då, blir det ingen strömförsörjning från USB-porten utan denna och fordras i så fall extern strömförsörjning?
Rj11 är benämningen på den kontakt som används till tex telefoner. Rj11 och Rj12 i princip samma kontakt, förutom att rj12 har de 2 yttersta pinnarna (totalt 6st) inkopplade.
Rj11 har således enbart de innersta 4.
Spänningsmatningen från DS9490R ligger på en av de yttre pinnarna som enbart finns i RJ12-kontakten.
Adapterkabeln leder helt enkelt in spänningsmatningen från en av de yttre pinnarna i RJ12-kontakten till RJ11-kontakten.
Anledningen till att jag inte använder RJ12 över allt är en kostnadsfråga! Rj11 är mycket billigare, framförallt när det gäller förgreningskontakter.
Så använder du inte adapterkabeln måste någon form av spänningsmatning användas om du vill mäta temperaturer över 85grader.
elf98 skrev:
Anledningen till att jag inte använder RJ12 över allt är en kostnadsfråga! Rj11 är mycket billigare, framförallt när det gäller förgreningskontakter.
På ELFA kostar en RJ11 6/4 plugg 1.34 och en RJ12 6/6 1.72, grenkopplingarna kostar 11.50 mot 12.60 så det är ju inga jätteskillnader. Eller finns det något billigare ställe att köpa ifrån där det skiljer mer?
När jag drog i gång fanns inte T-kopplingar på Elfa... Det ställe där jag köper kopplingar hade inte Rj12-förgreningar så jag skulle då vara tvungen att specialbeställa. Med kostnad därefter.
Att Elfa numera har T-kors har jag helt missat. Tack för info!
Vidare så är vissa fabrikat av förgreningar "felkopplade" för att fungera med mina produkter. Hurvida de kontakter som finns på elfa skulle fungera eller ej vet jag ännu inte!
Att byta pinout på kontakterna nu kräver mycket eftertanke. Jag har sålt ett stort antal termometrar med nuvarande kontaktering, att byta skulle trassla till det när gamla kunder vill uppgradera sina nät med fler sensorer.
Så i nuläget är det mycket enklare att bygga en adapterkabel rj12->rj11 för usb-adaptern!
Ahh det förklar det hela, ja varken Clas Ohlsson/Biltem/Kjell&Co/Jula verkar ha RJ12 6/6 så jag kan tänka mig att man har varit hänvisad till dyra special beställningar.
Ja att byta nu skulle ju medföra vissa problem för folk med gammla kontakteringen.
Jag var nog lite för snabb... Har tittat lite noggrannare nu och den grenkoppling som ELFA har är 1xhane-> 2xhona så det funkar inte för att förgrena en kabel med hanar i varje ände. Då måste man kombinera ett skarvdon + en grenkontakt och det blir det inte speciellt billigt längre. För att inte tala om hur stort och klumpigt det blir.