Jag använder mig av RRDtool och dess Graffunktion.joakimr skrev:Hur gör temperatur.nu för att skapa diagrammen?
Ok. Skapar du graferna "on the fly?elf98 skrev:Jag använder mig av RRDtool och dess Graffunktion.joakimr skrev:Hur gör temperatur.nu för att skapa diagrammen?
Alla grafer skapas "on the fly" om det inte finns en cachad graf. Graf-cachen är giltig i 5minuter. Detta är en lösning som verkar fungera mycket bra faktiskt, fram tills temperatur.nu hade ca 40 städer skapades alla grafer automatiskt var femte minut. I nuläget skulle det innebära att knappt 1000 grafer i minuten skulle skapas, vilket nuvarande hårdvara troligtvis inte klarar.joakimr skrev: Ok. Skapar du graferna "on the fly?
Hämtar du datat från en SQL-databas?
Kod: Markera allt
/opt/rrdtool-1.4.5/bin/rrdtool graph '/home/httpd/termo/graph/linkoping-1day-786-411-1-0-0-1_5-8.png' --imgformat PNG --start -1day --end now -n TITLE:11: -n AXIS:8: -n UNIT:6: -n WATERMARK:6: -n LEGEND:8: --width 786 -L 5 --height 411 -R light -D -u 5.1 -l -5.1 -E -t 'Linköping/Centrum idag' --right-axis 1:0 --right-axis-format %2.1lf DEF:ute=/special/termo/rrdb/temperatur_linkoping.rrd:ute:AVERAGE DEF:min=/special/termo/rrdb/temperatur_linkoping.rrd:ute:MIN DEF:max=/special/termo/rrdb/temperatur_linkoping.rrd:ute:MAX HRULE:0#0000FF LINE1.5:ute#FF0000 COMMENT:" Min Max Medel Senast\c" GPRINT:min:MIN:"%5.1lf°C" GPRINT:max:MAX:"%5.1lf°C" GPRINT:ute:AVERAGE:"%5.1lf°C" GPRINT:ute:LAST:"%5.1lf°C\c" COMMENT:"Senaste data\: 20\:41 2011-02-04\c"