Typ av tempsensor

I detta forum hör diskussioner gällande teknik i största allmänhet och hemautomation i synnerhet hemma.
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
Aftersearch
Wannabe

Typ av tempsensor

Inlägg av Aftersearch »

Hejsan,

Jag har en fråga som jag hoppas någon orkar ta tag i här, jag har nämligen en vattenmantlad pelletskamin där jag behöver koppla in en tempsensor som ska sitta på min ackumulatortank. På detta sätt kan jag styra autostart och stopp funktionen, men jag hittar ingen info om vilken typ av temperatursensor man ska använda, kan man använda vilken som helst som klarar upp till 100 grader celcius eller måste man mäta upp vilken typ som fungerar på något vis?

Tacksam för alla tips.
larky
Moderator
Kontakt:

Re: Typ av tempsensor

Inlägg av larky »

DS1820 som de flesta använder här är väldigt lämpliga upp till 125 grader, det svåra är väl monteringen så att sensorn inte dränks, eller rostar i anslutningarna. Finns det dykrör eller liknande där sensorn kan placeras eller ska den klistras på ytan?
Aftersearch
Wannabe

Inlägg av Aftersearch »

Ahh tackar för svaret,

Jag har ett par dykrör för sensorer men just denna hade jag tänkt sätta utanpå tanken för att få den i rätt höjd. Den hamnar direkt mot plåten med en massa isolering runt.
Niklas
Moderator
Kontakt:

Inlägg av Niklas »

För de högre graderna så måste du strömförsörja sensorn. Kan vara bra att veta. :)
Användarvisningsbild
HUSKii
Tar hemautomation på allvar

Inlägg av HUSKii »

Niklas skrev:För de högre graderna så måste du strömförsörja sensorn. Kan vara bra att veta. :)
DVS över 85°C :wink:
Skriv svar