Jag tror att det är enklast att sätta in en separat elmätare mellan skåpet och värmepumpen, och välj då en som har S0 utgång.
För insamlandet av data till en dator finns det några olika alternativ, det finns byggsatser som känner av pulserna och kopplas i på datorns serieport, eller 1-wireräknare som kopplas in tillsammans med temperatursensorer, LCD. etc. i en USBport.
Själv har jag en extra elmätare och två 1-wireräknare, en till värmpumen, och en till inkommande elmätare. Det skulle ha räckt med en då de har två kanaler, men de är fysiskt lite långt från varandra så jag har en separat till varje elmätare.
Grafritande finns en mängd program, beroende på operativsystem och annat.
Så grundfrågan är , vill du "bara" kolla in en elmätare, flera elmätare, eller kanske elmätare och temperaturer, luftfuktighet, vind, osv. för att kolla värmepumpens förbrukning samtidigt som inne och utetemperatur och visa resultatet på en display?
Och om du nöjer dig utan graf, bara en display, så är eco-eye som det görs reklam för här i forumet och säljs i shoppen ett enkelt alternativ som gör att du slipper extra elmätare och elektriker som kopplar in den.