Jag tror att min elmätare är trasig!

Har kan du diskutera allt som inte passar i något av de andra forumen
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
Användarvisningsbild
HUSKii
Tar hemautomation på allvar

Re: Jag tror att min elmätare är trasig!

Inlägg av HUSKii »

Instämmer med föregående talare!
Jag tycker också att du ska kontakta någon tidning eller liknande! För såhär får det inte gå till!
Senast redigerad av HUSKii den 13 aug 2009, 11:21, redigerad totalt 1 gånger.
PerM
Hemautomation - det är mer än en hobby
Kontakt:

Inlägg av PerM »

Hot är aldrig roliga, oavsett vilken sidan man är på, men att nämna Sverker brukar ju fungera :)

Du har ju otvetydigt rätt i denna fråga så det är bara att stå på sig!
Användarvisningsbild
elf98
Kontakt:

Inlägg av elf98 »

Det dök faktiskt upp en elkille vid ett-tiden idag.

"Oj FAN" var det första han sa när han tittade på elmätaren. Den visade en förbrukning på 102A. (Min fru lagade mat!)

Han mätte in och ut och framåt och bakåt och konstaterade att elmätaren var trasig.

Planen var från början att han skulle montera någon STOR loggningsutrustning till elmätaren, men efter ett samtal med DSB (Den Som Bestämmer) bytte han ut mätaren i stället. "Det är ju inte någon mening att logga på den här mätaren, den är ju jättetrasig"

Nu skall jag bara se till att få kompensering för den felaktiga debiteringen.

Bild
Oj vilken vacker graf det kommer att vara om ett par timmar!
Grundade m.nu & temperatur.nu

Driver temperatur.nu

Bild
PerM
Kontakt:

Inlägg av PerM »

Bara att nämna Sverker duger tydligen :)

Skönt att de tog sitt förnuft till fånga!
Användarvisningsbild
elf98
Kontakt:

Inlägg av elf98 »

Idag har jag fortsatt att bråka med Tekniska verken!

I morse hade jag fått ett mail (CC-at till diverse folk på Tekniska verken som jag inte vet vilka de är) från den vettige mannen som såg till att det började hända saker.

Han bad om ursäkt för hur det hade skötts.

Jag svarade alla och gav min syn på det hela - dvs att det är helt sjukt att de är så ignoranta och inte lyssnar på sina kunder. Hade jag inte haft den information jag har och i stället varit en vanlig "Svensson" hade jag aldrig lyckats får rätt så snabbt.

Det kom lite senare ett mail till där de återigen bad om ursäkt. En förklaring till det dåliga bemötandet var att de inte är vana att mätarna går sönder.

Jag hänvisades att ringa kundservice för att få debiteringen korrigerad.

Jag ringer kundservice. Och få prata med den sura kvinnan som ringde i går och sa att min elmätare inte alls var trasig. Lika grinig idag... "Jag har inte fått någon information och vet inte hur jag skulle kunna hjälpa dig". Jag surnade till igen på kvinnan och bad henne helt sonika att lösa det hela och återkomma. "Mutter mutter, räkna inte med att få besked idag, jag kommer nog inte att få tag i XXX."

När hon ringde efter en timme var det ett helt annat tonläge - hon var inte alls sur och grinig, tvärtom, riktigt trevlig. Det verkade nästan som att hon fått en tillsägelse...

Hur som helst, korrigeringen blir att de inte debiterar någonting alls under den tid mätaren har varit helt knäpp, dvs ca 1 vecka. Under en normal vecka gör jag nog av med 100-150kWh, så en liten liten kompensering blev det iaf!
Grundade m.nu & temperatur.nu

Driver temperatur.nu

Bild
Niklas
Moderator
Kontakt:

Inlägg av Niklas »

Av alla mätare som kan gå sönder så var det just din. ;-)

Skönt att det löste sig bra.
Användarvisningsbild
Dowser
Kontakt:

Jag tror att min elmätare är trasig!

Inlägg av Dowser »

Nja, av alla mätare som är trasiga så var det just han som hade kunskap och utrustning att konstatera felet...

Undrar hur stort mörkertalet är?
(Klart att folk drar sig för att protestera om det kan kosta dem >1500:- )
foods
Wannabe

Inlägg av foods »

pjotr

Inlägg av pjotr »

Bumpar tråden lite, har problem med en elmätare och har sökt lite på nätet och hittat hit.
Tänk att det fanns minst en till som råkat ut för samma sak med elmätaren. Byggde mig en LED-indikator och kör EMC-programmet, upptäckte att min 6kW-elpatron drog uppåt 11kW, värmepumpen i garaget drag 1kW i ett uttag och 2kW i ett annat uttag på en annan fas... Alla 380-förbrukare drar alldeles för mycket. Ska få ut en med en kontrollmätare från elleverantören hit, få se hur det går för mig.

Som ny på forumet ska jag plugga lite om tempgivare då jag tänkte komplettera min EMC med det (om det går).
Skriv svar