Om kabellängder.

Har kan du diskutera allt som inte passar i något av de andra forumen
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
Användarvisningsbild
BjörnH
Tar hemautomation på allvar
Ort: Sandsjön, Svenljunga. (Flyttat från Göteborg, Guldheden)
Kontakt:

Om kabellängder.

Inlägg av BjörnH »

I princip har jag ett "Modifierat kit med 3 sensorer" men med USB-kontakt i stället för den seriella.

Just nu är det hela under uppbyggnad så jag passar på att testa lite gränser. Totala kabellängden är styvt 39 meter varav "L2" är 13,2 meter. Inga problem ännu. Enligt anvisningarna bör t.ex. L2 inte överstiga 1,5 meter. Längsta kabeln "L1" är en som Telia använder inomhus, rund 4-trådig, ELLEXB 1x4x0,5. Tror den är tvinnad. Resterande skarvkablar är mer eller mindre överblivna skräpkablar jag aldrig orkat slänga. En del med omvända anslutningar vaför jag fått nytta av "felaktiga" delare och skarvkontakter :)

Vore trevligt att få reda på vad andra har haft för längder utöver det rekommenderade. Kanske det kan fungera långt utöver det rekommenderade.

För att slippa störningar från datorn kör jag en skärmad förlängning från USB-porten till USB-adepter'n. Så min IrDA får ligga och skräpa ensam nu.
Senast redigerad av BjörnH den 24 maj 2007, 17:40, redigerad totalt 1 gånger.
Min egen Väderservice hos Vishet.se
Mitt program för att styra Tellstick: Switch
Användarvisningsbild
elf98
Hemautomation - det är mer än en hobby
Kontakt:

Inlägg av elf98 »

Det kan fungera med mycket extrema förgreningar! Det är dock i princip helt omöjligt att räkna på det i förväg då det är massor med faktorer som spelar in (antal sensorer, antal sensorer på varje förgrening, kabellängd, kabelkvalitet, de olika förgreningarnas olika längder, den totala längden, yttre störningar, signalkvalitet från dator).

I specifikationen för 1wire påpekas det flera gånger att nät inte bör byggas förgrenade för att funktionen skall kunna garanteras.

Min erfarenhet efter att ha byggt ca 500 1wire-nät är att om näten fungerar initialt i min testbänk fungerar de även bra hos den som beställt nätet. Än så länge har jag inte fått någon rapport om intermittenta fel som kan härledas till nätets uppbyggnad. Det mest extrema nätet jag byggt hade en total kabellängd på 70meter fördelat på 5x10+20m. På sådana nät ger jag inte någon garanti på funktionen!

Det skall bli mycket intressant att se om det är fler som byggt om sina nät så de har kraftigare förgreningar. Om så är fallet kan jag kanske komma att lätta lite på rekommendationen om max 1.5m!
Grundade m.nu & temperatur.nu

Driver temperatur.nu

Bild
Skriv svar