OWFS på Gentoo, problem

OWFS - One Wire File System är en Linuxmjukvara som stödjer de flesta kommersiellt tillgängliga 1wire-enheterna. OWFS saknar helt möjligheter att presentera data - detta måste göras med tex RRDTool
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
gflygt
Tar hemautomation på allvar

OWFS på Gentoo, problem

Inlägg av gflygt »

Av en massa anledningar har jag blivit tvungen att installera om min temperatursensorinsamlingsdatamaskin. Nu rullar det på en gammal IBM laptop. Jag kör Gentoo, har installerat fuse i kärnan; ser att fuse startas vid boot, och sen har jag owfs, som monterar på /mnt/1wire, men jag ser inte mina 1wire-sensorer.

Nån som har några tips om fuse o owfs på Gentoo

Gunnar
Användarvisningsbild
elf98
Hemautomation - det är mer än en hobby
Kontakt:

Re: OWFS på Gentoo, problem

Inlägg av elf98 »

Är modulen DS2490 laddad?
Grundade m.nu & temperatur.nu

Driver temperatur.nu

Bild
gflygt

Inlägg av gflygt »

elf98 skrev:Är modulen DS2490 laddad?
Jo, den är det. Mitt problem är mer om rättigheter. Jag har satt rättigheterna owfs:owfs på /mnt/1wire, men såfort jag startar owfs, så säger den att den inte har rättigheterna till filerna, och mycket riktigt. Dom är ändrade tilll root:root

Det löjliga är att jag har installerat med emerge, så script och sånt är ju klart av installationen. Knäppt. På debian funkade det rakt av.
Användarvisningsbild
elf98
Kontakt:

Inlägg av elf98 »

Jag har för mig att owfs bör köras som root, men jag kan ha fel.

Och ds2490 ska inte vara laddad!

Driver temperatur.nu

Bild
gflygt

Inlägg av gflygt »

elf98 skrev:Jag har för mig att owfs bör köras som root, men jag kan ha fel.

Det är ju egentligen helt förkastligt. Jag ska testa en grej kom jag just på, att skapa en "hemkatalog" för owfs och låta den montera där. Himmel vad kreativ man blir bara man kommunicerar med nån annan. ;-)

Och ds2490 ska inte vara laddad!
Jag har testat båda. Ingen skillnad.
Användarvisningsbild
elf98
Kontakt:

Inlägg av elf98 »

Starta owfs med debug output och posta här så blir det lite lättare att felsöka.

Driver temperatur.nu

Bild
gflygt

Re: OWFS på Gentoo, problem - SOLVED

Inlägg av gflygt »

elf98 skrev:Starta owfs med debug output och posta här så blir det lite lättare att felsöka.
Behövde inte detta. Jag fick ett rättighetsfel. Kollade i /etc/init.d/owfs och konstaterar att scriptet, som kom ur `emerge owfs` hade satt owfs, som ägare av processen. Så hade jag det inte på Debian. Där var det root som ägde processen. Naturligtvis oönskat ur säkerhetssynpunkt, men vem bryr sig på en laptop, som kommer att sitta alldeles ensam på landet o logga.

Så jag ändrade så att root äger processen, och allt startar som det ska. Det knäppa är ju att, om den som gjort port-en, inte har testat med owfs som ägare, så borde man ha låtiti root köra owfs, och som nu borde man ha gjort någon anvisning för hur jag skulle få till rättigheterna för owfs att köra så det fungerar.

Så nu rullar det. Fick till klockan via GPS i natt också, så nu blir laptopen en fullvärdig logger, så snart jag får mitt nya batteri. Det nuvarande har 0 kapacitet.
Skriv svar