Har loggat temperaturer till värmesystemet med 1-wire under några år nu, det var lite knep och knåp i början för att få till det men sen har det ju bara rullat på och jag har inte lagt mer tid på det.
För en tid sedan började jag kolla på saker för att hålla koll på väder och vind och till min stora förtjusning så såg jag att det fans en hel uppsjö av 1-wire saker för detta ändamål.
Har byggt om huset och i varje rum har jag en dosa som skulle vara till rumstermostaten, började att spåna lite och kom fram till att det skulle vara lite coolare att ha en liten display där i stället som visade rums temp och inställt värde samt väder och vind med temperaturer och allt annat som man kan tänkas vilja ha reda på för att veta om man ska sticka ut näsan genom dörren eller om man ska stanna inne......ha ha!
Har ju som sagt inte sysslat med det nu på ett tag men är det möjligt att knåpa i hop ett system som kan göra detta, det jag ser som det största problemet är väl att kunna ställa in temperaturerna i rummen.
Det ska ju bara gå att reglera temperaturen i det egna rummet, möjligtvis att man har en "master" där man man kan kolla och om det behövs ändra inställningarna i dom andra rummen.
Någon som har lite ideer och erfarenheter om detta skulle vara möjligt?
Info display, fullt möjligt och inte ens särskilt svårt. 1-wire displaykontroller säljs i shoppen, ska du ha flera behövs nog spänningsmatning med en spänningsinjektor, borde räcka med en till alla.
Du skriver inte vad du har för system i dag, men för display funkar OWFS.
Att sen styra varje rum är nog möjligt men klart svårare. Displayerna har knappar som kan läsas av men när det kommer till själva regleringen blir det svårare, men fortfarande möjligt.
Börja med en infodisplay i varje rum, det är ganska lätt, sen får du fundera på om du behöver något mer.
Kör OWFS och plugwise eller liknande som startar eller stänger av elementen.
Jag har kört ett element med trasig termostat på det sättet men jag använde tellstick.
Fördelen med plugwise är ju att du kan se om de är aktiverad eller ej.
Med ofws mätte jag temperaturen och så startades elementet vid en viss temp.
Rätt enekelt faktiskt.
Jag har själv funderat på en sådan lösning men då måste jag modifiera elemeten.. eller kablarna eftersom att de inte har stickkontakt osv.
Då finns det hopp om att kunna klura i hop ett system.
Vem har sagt att det skall vara lätt då hade ju alla haft ett sådant system ha ha....
Jag kör med golvärme men där behöver man ju bara ha en signal till ventilerna.
Jag får väl lägga in ett spann på några grader så att den inte står och jobbar hela tiden, men det löser sig väl när man kommer så långt.
Har beställt lite prylar i dag så jag kan börja exprimentera.
Styr man det som ska visas på displayen i från datorn och går det att anända knappar för att "bläddra" på displayen och stega bör värdet på temperaturen eller hur skall man lösa det?
Har lyckats få några minuter över så jag har kunnat börja på mitt system, inte lätt när man ska jobba, bygga hus och har fått tvillingar, men det är tur att kvällarna är långa...
Hur går man tillväga för att få upp text och temperatur värden på lcd displayen i 1 wire nätet.
Har laddat ner msure och kollat lite på det.