Asus wl-500g nära död?

I detta forum hör diskussioner gällande teknik i största allmänhet och hemautomation i synnerhet hemma.
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
jonas_j
Tar hemautomation på allvar

Asus wl-500g nära död?

Inlägg av jonas_j »

Sen nåt dygn är det inget vidare liv i min temperaturloggning. Sedan lääänge har jag haft en Asus wl-500g ståendes som skött detta ypperligt. Nu lyser bara några dioder med fast orange sken men inget svar på något tilltal. Inte ens ping. DÅ jag köpte den färdigkonfad vågar jag inte riktigt göra reseter osv utan vidare utan tänkte först fråga hur jag gör detta på bästa sätt. Vad jag minns ska routerns fullständiga konfiguration ligga på ipluggat usb-minne (som f.ö inte tänds upp som det ska då det är ipluggat, det har en grön lysdiod som normalt sett lyser med fast sken men nu endast blinkar vid start av routern)

Reset ska visst vara att sätta i strömkabeln samtidigt som jag håller in reset. HUr får jag sen över konfigureringen? Hur var det jag hittar den på nätverket eller ska man ansluta direkt på nåt sätt mot routern? Vad får den för default IP vid reset? Många frågor av en som inte minns ett jota av hur man gjorde allt detta...
Användarvisningsbild
elf98
Hemautomation - det är mer än en hobby
Kontakt:

Re: Asus wl-500g nära död?

Inlägg av elf98 »

Transformatorerna kan i bland ge sig. Ett bra knep är att testa med en annan som ger +5V ~2A

Med leveransen fick du en CD-skiva som bland annat innehåller en .trx-fil som är en kopia av routerns firmware. Det är den filen som skall läggas in i routern. Google: "openwrt flash" borde ge lite hintar.

Det är dock högst osannolikt att mjukvaran i flashminnet skulle bli korrup, inget skrivs till det filsystemet.
Grundade m.nu & temperatur.nu

Driver temperatur.nu

Bild
jonas_j
Tar hemautomation på allvar

Re: Asus wl-500g nära död?

Inlägg av jonas_j »

elf98 skrev:Transformatorerna kan i bland ge sig. Ett bra knep är att testa med en annan som ger +5V ~2A
BINGO! :D
Har ju råkat ut för att denna typ av trafos ger sig men då brukar de dö... inte ge litegrann. Stort tack för tipset!
Tur att man har högar av sånt där som ligger kvar från allehanda pryttlar... att köpa nya är dyrt.
elf98 skrev:...Med leveransen fick du en CD-skiva som bland annat innehåller en .trx-fil som är en kopia av routerns firmware. Det är den filen som skall läggas in i routern.
Nä, det fick jag inte. I alla fall kan jag inte minnas det alls :? . Hursom, på usb-minnet ligger en fil som heter "Filer_flash.zip". I den finns filerna för loggningen. Openwrt-filerna tror jag aldrig att jag fått. Tror jag var en "tidig" kund som dessutom snikade till mig installationen av allt från dig :)
Skriv svar