Trådlös tempmätning på acktank

I detta forum hör diskussioner gällande teknik i största allmänhet och hemautomation i synnerhet hemma.
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
Trollet23

Trådlös tempmätning på acktank

Inlägg av Trollet23 »

Hej

Ny på forumet och jag har försökt ta mig igenom den här sektionen utan att hitta det jag söker, nivån är liite hög för min del :)

Hur som helst, frågan är enkel - tror jag. I källaren står en 500-liters acktank med två analoga dykrörstermometrar instuckna. En i toppen av tanken, en i botten.
Vi eldar med ved och man vill förstås hålla tempen hyfsat konstant i tanken, iallafall inte dippa ner under golvvärmestemp så att golven kallnar. Problemet är då att jag måste springa ner då och då och kolla hur varmt det är i tanken.

Jag letar alltså efter en enkel trådlös termometer/mätsond att sätta i ett av dykrören, och en avläsningsenhet på övervåningen. Jag vill helst inte blanda in någon dator i det hela.
Finns detta och vad bör jag skaffa för något?

Mycket tacksam för svar, och för att ni inte halshugger mig direkt :)
aked

Re: Trådlös tempmätning på acktank

Inlägg av aked »

Hej
Jag har precis köpt en trådlös stektermometer från Clas Ohlsons (artnr:34-6723) att ha som rökgastermometer i min vedpanna och den funkade toppen. Den borde också funka bra till din tank/Mvh Åke
Trollet23

Inlägg av Trollet23 »

aked skrev:Hej
Jag har precis köpt en trådlös stektermometer från Clas Ohlsons (artnr:34-6723) att ha som rökgastermometer i min vedpanna och den funkade toppen. Den borde också funka bra till din tank/Mvh Åke
Jag tittade faktiskt på precis den innan jag skrev inlägget! Det låter ju jättebra. Något tips på hur man ska fixera den i dykröret? Butyltejp? Smältlim?
aked

Inlägg av aked »

Svarvad mässings adapter eller kanske en träplugg som trycker sensorn mot ena sidan i dykröret/Mvh Åke
Skriv svar