Hårdvarulösningar för att visa temperaturen - Squeezebox

I detta forum hör diskussioner gällande teknik i största allmänhet och hemautomation i synnerhet hemma.
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
Användarvisningsbild
hanpa
Tar hemautomation på allvar
Kontakt:

Hårdvarulösningar för att visa temperaturen - Squeezebox

Inlägg av hanpa »

Jag vill gärna ha temperaturen synlig utan att ha datorn på (bortsett från en server som sköter allt förstås). Undrar vilka lösningar folk har men jag har idag meckat lite med min Squeezebox. Prognosen kommer från www.weather.com och tas in via slimserver som går på min linuxmaskin. Musik eller diverse annan data förs trådlöst över till Squeezeboxen. Data som visat till vänster kommer från Malmen i Linköping (vet inte exakt hur). Temeraturen till höger kommer från www.temperatur.nu Linköping/Ekholmen. Ska komplettera med inomhustemperatur också så fort jag orkat fixa till hårdvaran...

Hoppas bilden kom med:

Bild
Användarvisningsbild
elf98
Hemautomation - det är mer än en hobby
Kontakt:

Inlägg av elf98 »

Snyggt!
Grundade m.nu & temperatur.nu

Driver temperatur.nu

Bild
Användarvisningsbild
hanpa
Kontakt:

Inlägg av hanpa »

Tack! Ska fixa lite till, bl.a översätta till svenska. Sen har jag gjort en rätt ful lösning och varit inne och hackat i en plugin skriven i Perl, borde väl kanske göra en egen. Plockar temperaturen via ett cronjobb, noterar att temperaturen via www.temperatur.nu ändras c:a var sjätte minut. Dock har jag tyvärr noterat att gradersymbolen försvinner ibland, frågan är om det är något i mitt program, hos www.temperatur.nu eller i mina script runtomkring. Jag gjorde en snabb lösning och plockar från webben via lynx och sen plockar jag ut valda delar via ett reguljärt uttryck i Perl. Fattar inte riktigt vad det kan vara som strular...
Användarvisningsbild
hanpa
Kontakt:

Så här skulle det ha sett ut på en Transporter

Inlägg av hanpa »

Se http://www.slimdevices.com/

Jag har en gammal Squeezebox2 men den duger bra. Det finns en modell som är till för HiFI-fantaster och kostar typ 18000. Den går dock att simulera och på den hade det sett ut så här, nu med tre källor - Väderstation från malmen till vänster och Linköping/Ekholmen+ Linköping/Ryd med större text hämtat via rss-flödet från www.temperatur.nu

Bild
Hoffan

Mycke snyggt ju

Inlägg av Hoffan »

Vad kan man säga..

Riktigt snyggt. Men får ju genast ett visst Ha begär ju :lol: :lol: :lol:
jonas_j

Inlägg av jonas_j »

Klart coolt. Vill också ha fast frågan är varför ;)
Användarvisningsbild
hanpa
Kontakt:

Finns billigare

Inlägg av hanpa »

En vanlig Squeezebox 3 kostar c:a 2700 och det går att hitta begagnade. Då blir det som med den första bilden fast själva lådan ser lite annorlunda ut. Sen finns det några billigare alternativ från Pinnacle som också klarar slimserver. Kan verkligen rekommendera Squeezebox, dels för musik, dels för alla roliga plugins som finns eller som man kan göra själv. Förutom att visa temperaturen så kan man visa RSS-flöden, börskurser eller vad man nu känner för...
Hoffan

Inlägg av Hoffan »

Men då undrar jag ju om man inte skulle kunna göra samma sak
med sin display som sitter i min silverstone Låda som jag har till min Media center PC ju

Någon som har funderat längre på detta.. För dom displayerna e juinte så dyra,
Fast dom e ju inte Nätverks kopplade.. För det e ju det man vill ha. Å där ligger
ju Squeezebox bra till ju
Användarvisningsbild
hanpa
Kontakt:

Enklare lösningar

Inlägg av hanpa »

Visst, du kan säkert utnyttja displayen fast du kanske måste programmera själv för att utnyttja den. Det beror förstås på hur man bor. Bor man i en liten lägenhet och har datorn på för det mesta så kan ju en sådan lösningar vara utmärkt. Jag bord i stor villa på tre våningar och tycker dessutom att Squeezebox är suverän för att strömma musik från en server mot förstärkare i olika rum. Eftersom man är i olka rum så är det kul att kunna kolla temperatur och annat på ett enkelt sätt och utan att behöva gå till en dator som kanske inte ens är på eller som har fullt med fönster upp som stör. Jag kommer att ha en SB i köket, en i vardagsrummet och en i sovrummet. På alla ställen kan jag då lyssna på musik och även radio (strömmat) men även kunna kolla temperaturen. I och med att jag kan programmera själv så kan jag göra precis vad jag vill. Jag kan visa max, min, kurvor över dygnet. Om jag tycker att det är kul kan jag bilda medel eller median från olika källor i Linköping osv.
Hoffan

Inlägg av Hoffan »

Bor oxy tyvärr i ett stort hus, Vilket gör att man skulle vilja hitta en
smart & Billig lösning på att kunna se infon pp flera
olika ställen samtidigt...

Å det bästa e ju å hitta nått så som dig som man kan
ha till allt möjligt, för det e ju betydligt lättare att motivera sådana
inköp ju :)
Hoffan

Inlägg av Hoffan »

En grej som slog mig nu..

Servern som Squeezebox kör mot vid normalt andvändande vid streaming
av musik. Är detta något som en bara för den eller e det någon standard mjukvara?

Har nämligen kört en del med Netgears motsvarande låda, å deras mjukvara va rätt buggig tycker jag, Ofta massa hängningar på maskinen som man körde server mjukvaran på....
Användarvisningsbild
hanpa
Kontakt:

Inlägg av hanpa »

Servern är ju streamserver, dvs den är till för Squeezebox hårdvara men funkar även till Pinnacles modeller. Jag kör Linux och då kan det vara en del strul vid installationen men i övrigt funkar det bra. De flesta kör nog servern under Windows så jag skulle tro att den är stabilare i Windows-versionen. Själva hårdvaran kör något eget OS i firmware och som kan behöva uppgraderas när man byter till en nyare version av slimserver men det sker helt automatiskt över nätverket. Själva lådan och dess firmware verkar vara jättestabil sen kan det variera med diverse plugins som folk gjort. Grundfunktionaliteten är stabil, alltså att spela musik.

Idag fick jag mina 2 boxar som jag hittat begagnat på nätet, nu har jag 3 Squeezbox 2 så att jag kan lyssna på musik och kolla på temperaturen på 3 ställen i huset. Kan lägga in lite annat kul också typ aktiekurser osv. Har inte haft någon tillförlitlig utomhustermometer förut, nu plockar jag från flera ställen via temperatur.nu och visar på boxarna. Ska väl sätta upp en egen station men det är ju inte så bråttom i och med att det redan funkar bra genom att utnyttja andras... Var lite orolig för om det skulle strula med de andra boxarna men det var bara att plugga in och ställa in för trådlöst nätverk och sen är det bara att köra. Alla boxarna dyker även upp i webklienten där jag kan ställa in hur jag vill att de ska funka lite enklare än via boxarna.
Hoffan

Inlägg av Hoffan »

Då kanske man borde kolla om det går att andvända både
min Netgear spelare i hop med Squeezebox. För då kan det ju bli intressant att leta efter någon sådan begagnad oxå ju... För ha ringen lust att köra flera olika streaming servrar

KUnde ju varit smidigt med någon som klarade bägge
Eller så får man kanske kränga i väg netgear lådan *s*
Användarvisningsbild
hanpa
Kontakt:

Inlägg av hanpa »

Det är ju inget problem att köra flera serverprogram samtidigt, de kan jobba mot samma katalog med mp3-filer. Om du vill prova Squeezebox så kan du ju installera slimserver på din PC och köra med Softsqueeze plus windowsklienten. Gillar du konceptet så kan du ju köpa en riktigt box också.
Hoffan

Inlägg av Hoffan »

Hmmm

Hittar slimserver mjukvaran utan problem
men Softsqueeze plus hittar jag inte.... VArt hittar
jag denna då???
Skriv svar