Nybörjare med funderingar.

I detta forum hör diskussioner gällande teknik i största allmänhet och hemautomation i synnerhet hemma.
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
albinsson
Wannabe

Nybörjare med funderingar.

Inlägg av albinsson »

Hej

Jag har under senaste veckan letat alternativ för att se temperaturen från mina ackumulatortankar uppe på övervåningen. Jag trodde att det skulle finnas många enkla färdiga alternativ, men det jag har sprungit på är:

-Trådlös stektermometer

-Eller 1-wire.

1-wire verkar ju otroligt spännande, och väldigt mycket mer omfattande än stektermometern. Och prylgalning som jag är ,så vill jag ju verkligen bara ha det!

Men efter att ha läst endel trådar m.m. har jag kommit fram till några funderingar.

Situationen för mig är följande:
-Jag behöver ett temperatur nät med minst 4-givare + en högtemp givare för att kolla rökgaser.
-Sen det här med server, jag är inte så intresserad av att ha en dator tuggandes timme efter timme. Därför har jag förstått att en Asus wl500g premium är medicinen.
-Sen det här med informationen om temp som jag vill ha för att slippa gå ner till pannrummet.
alt1: Lcd display. Verkar ju vara utprovat och funka bra.

alt2: Lite roligare men lite mer osäkert. Få något slags RSS flöde med alla temperaturerna, som man enkelt med en knapptryckning kan få till mobiltelefonen. Tror ni det går? Jag är helt oberest i programmering, därför kanske det är dumma frågor. Jag vet egentligen inte mycket om RSS heller, mer än att det finns, och att det är minimalt med data som behöver skickas. Oftast nyheter, och en ny temperatur är en väl en nyhet :D Så hur går det till? Skickar Asus routern temp info till en webbserver som skapar RSS information med ett bestämt uppdateringsintervall?

sen har jag även letat om det finns någon "digital fotoram" som kan visa webbsidor, men det närmsta jag kommit är en trådlös som man kan skicka bilder till via mail.. vore ju häftigt att ha en sån istället för en lcd med 4 rader text

I slutändan vore det optimalt att ha både LCD, webbsida med grafer samt RSS flöde till mobilen!

Jag försöker även få en bekant att följa med på min 1-wire resa. Han har pannrummet ute i garaget, och är intresserad av en lcd inne i boningshuset, kan man ha ett kabelburet temperaturnät i pannrummet, kopplat med en asus router och sedan få in bara lcd trådlöst mot 1-wire nätet?

vore jätte tacksam om någon vill vägleda mig lite eller lämna synpunkter

mvh albinsson
larky
Moderator
Kontakt:

Re: Nybörjare med funderingar.

Inlägg av larky »

Hej och välkommen!

Trådlös stektermometer/ombyggd väderstation är det enkla, men kanske inte optimala. 1-wire är en bra lösning, det svåraste brukar vara att få en termiskt bra installation av sensorerna och en snygg kabeldragning.

wl500g går att använda som webserver, så skaffar du en sådan behöver du inte så mycket mer. Den kan generera grafer som bilder som går att läsa med dator, mobiltelefon eller digital fotoram som kommer åt den på nätverket trådat eller trådlöst.

Bilderna kan laddas upp till en annan webserver på ett webhotell om så önskas.

Det finns trådlösa fotoramar som kan hämta bilder/rss, så det ska gå det med!

Ang. en LCD som inte ska sitta i en annan byggnad än det mätande 1-wirenätet så jo, det går, med exempelvis en wl500g i varje hus med var sin 1-wire adapter och trådlös kontakt emellan, men det är nog enklare och snyggare med samma fotoramslösning där med.

Hoppas att det besvarade några frågor!
Användarvisningsbild
bruka
Tar hemautomation på allvar

Inlägg av bruka »

Roligt med fler Dellbor här!
Hoppas du får till ditt temperatur nät. Kanske du kan lägga upp en till temperatur för Delsbo här också!?
Mvh / Tor
albinsson
Wannabe

Inlägg av albinsson »

larky skrev:Hej och välkommen!

Trådlös stektermometer/ombyggd väderstation är det enkla, men kanske inte optimala. 1-wire är en bra lösning, det svåraste brukar vara att få en termiskt bra installation av sensorerna och en snygg kabeldragning.

wl500g går att använda som webserver, så skaffar du en sådan behöver du inte så mycket mer. Den kan generera grafer som bilder som går att läsa med dator, mobiltelefon eller digital fotoram som kommer åt den på nätverket trådat eller trådlöst.

Bilderna kan laddas upp till en annan webserver på ett webhotell om så önskas.

Det finns trådlösa fotoramar som kan hämta bilder/rss, så det ska gå det med!

Ang. en LCD som inte ska sitta i en annan byggnad än det mätande 1-wirenätet så jo, det går, med exempelvis en wl500g i varje hus med var sin 1-wire adapter och trådlös kontakt emellan, men det är nog enklare och snyggare med samma fotoramslösning där med.

Hoppas att det besvarade några frågor!
Det besvarade en del frågor ja. Tack så mycket!
Har du några tips på hårdvara när det gäller att hämta rss?
bruka skrev:Roligt med fler Dellbor här!
Hoppas du får till ditt temperatur nät. Kanske du kan lägga upp en till temperatur för Delsbo här också!?
Mvh / Tor
Hej Tor, ja inga klackar i taket än, i får väl se när jag får tid och några slantar över :D
Jag är ju mest intresserad av att mäta klimatet i mitt pannrum, men en ute givare ska man väl försöka få till!
mvh Albinsson
larky
Moderator
Kontakt:

Inlägg av larky »

Inga personliga erfarenheter, men en kille som letat rss-ram hittade denna;
http://www.tabykyrkby.se/blog/?p=1148#more-1148
albinsson
Wannabe

Inlägg av albinsson »

Jag undrar:

Kan någon titta på länken här nere, och ge synpunkter på produkten, om ni tror att den går att använda som server till ett
1-wire nät. I sånafall kan man ju använda com porten och hålla kostnaden nere. Verkar vara billigare än en Asus router
Klarar den av uppgiften?

http://www.norhtec.com/products/mcjr/details.html
Användarvisningsbild
elf98
Hemautomation - det är mer än en hobby
Kontakt:

Inlägg av elf98 »

Tuffa prylar, men startar på 120USD + moms + tull + frakt, så det lär landa runt 1500-2000kr + lagrinsmedia.
Grundade m.nu & temperatur.nu

Driver temperatur.nu

Bild
albinsson
Wannabe

Inlägg av albinsson »

Vad tror ni om denna setup som temperaturdator då? Borde väl bli ganska strömsnål.
Ev. Tänker jag använda den i båten sommartid, som sjökortsplotter (om den orkar med)

http://www.cartft.com/catalog/il/1069 (moderkort, låda tror jag att jag bygger själv)
http://www.cartft.com/catalog/il/771 (1-gig ram)
http://www.cartft.com/catalog/il/1078 (w-lan kort)
http://www.cartft.com/catalog/il/471 (adapter ide-compact flash, tänkte köra compact flash som hårddisk)
totalpris för ovanstående runt 1700kr plus frakt

Eftersom det är 12V matning till kortet så tänkte jag köpa lämplig adapter på Clas Ohlson
Och compact flash får man ju 16GB för 5 hudralappar
Användarvisningsbild
bruka
Tar hemautomation på allvar

Inlägg av bruka »

Det är samma moderkort som jag köpt, men jag har hårddisk.
Kolla på: http://www.temperatur.nu/forum/blandat/ ... html#p7375
Drar inkl nätdel och hårdisk mellan 22 och 29 watt (beroende på hur den jobbar)
mätt med en enkel effektmätare från ClasO.
Samma processor som på den Eeebox jag sitter vid nu och skriver det här som drar ca 22-25 watt med samma mätare.
albinsson
Wannabe

Inlägg av albinsson »

Ju mer man läser... Desto mer komplexa grejjor ska det vara.

Nu har jag ju som jag tidigare beskrivit tittat lite på strömsnåla mini-itx kort för att bygga en 1-wire "dator".

Då ser jag ju att om jag lägger till någon tusenlapp. Så kan man kanske bygga sig en riktigt kompetent HTPC/Mediacenter

Jag har mest tittat på ett kort som heter Zotac ION 330 A. Detta ska klara med dubbla atom 1,6 kärnor klara av att spela upp HD-upplöst matrial, och trots detta bara dra 30-40w.

Tror ni på en sådan lösning där man kombinerar: 1-wire server +webbserver
: HTPC/Mediacenter
:filserver
:mm.
:Windows 7 ?

känns som att det kan bli en mycket användbar maskin
larky
Moderator
Kontakt:

Inlägg av larky »

Bra frågor, men inte så lätt att svara på...

Jag hade nog delat upp det. En mediaspelare tenderar att startas om, och en temperaturlösning vill inte startas om och ska helst bara stå och gå i bakgrunden hela tiden.

Zotac ION 330 A är ju egentligen alldeles för mycket att köra med som temperaturdator. Som mediecenter med XBMC så tror jag å andra sidan att den är lysande, iaf med linux i grunden. Hårdvaruavkodningen av HD i windows har funkat lite si och så iaf tidigare.

Men frågorna som måste besvaras är väl typ;
Vart ska data lagras? Och då är det både film, musik och temperaturdata som jag menar.
Hur ska det presenteras för dig och omvärlden? Konto på något billigt webhotell eller egen webserver? Bara driftskostnaden fär en seriösare dator som drar 40W isf en router som drar 10w gör nog ett billigt webhotell ekonomiskt bra.

Så vad kom jag fram till i mitt babblande... köp både och! En superströmsnål sak för 1-wire som kan presentera data på fotoram eller lokal intern webserver och ladda upp till en extern, och ett bra mediecenter som bara är igång när det används.
Skriv svar