Jag har under senaste veckan letat alternativ för att se temperaturen från mina ackumulatortankar uppe på övervåningen. Jag trodde att det skulle finnas många enkla färdiga alternativ, men det jag har sprungit på är:
-Trådlös stektermometer
-Eller 1-wire.
1-wire verkar ju otroligt spännande, och väldigt mycket mer omfattande än stektermometern. Och prylgalning som jag är ,så vill jag ju verkligen bara ha det!
Men efter att ha läst endel trådar m.m. har jag kommit fram till några funderingar.
Situationen för mig är följande:
-Jag behöver ett temperatur nät med minst 4-givare + en högtemp givare för att kolla rökgaser.
-Sen det här med server, jag är inte så intresserad av att ha en dator tuggandes timme efter timme. Därför har jag förstått att en Asus wl500g premium är medicinen.
-Sen det här med informationen om temp som jag vill ha för att slippa gå ner till pannrummet.
alt1: Lcd display. Verkar ju vara utprovat och funka bra.
alt2: Lite roligare men lite mer osäkert. Få något slags RSS flöde med alla temperaturerna, som man enkelt med en knapptryckning kan få till mobiltelefonen. Tror ni det går? Jag är helt oberest i programmering, därför kanske det är dumma frågor. Jag vet egentligen inte mycket om RSS heller, mer än att det finns, och att det är minimalt med data som behöver skickas. Oftast nyheter, och en ny temperatur är en väl en nyhet

sen har jag även letat om det finns någon "digital fotoram" som kan visa webbsidor, men det närmsta jag kommit är en trådlös som man kan skicka bilder till via mail.. vore ju häftigt att ha en sån istället för en lcd med 4 rader text
I slutändan vore det optimalt att ha både LCD, webbsida med grafer samt RSS flöde till mobilen!
Jag försöker även få en bekant att följa med på min 1-wire resa. Han har pannrummet ute i garaget, och är intresserad av en lcd inne i boningshuset, kan man ha ett kabelburet temperaturnät i pannrummet, kopplat med en asus router och sedan få in bara lcd trådlöst mot 1-wire nätet?
vore jätte tacksam om någon vill vägleda mig lite eller lämna synpunkter
mvh albinsson