Otillförlitliga temperaturuppgifter

Har kan du diskutera allt som inte passar i något av de andra forumen
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
PJG

Otillförlitliga temperaturuppgifter

Inlägg av PJG »

Jag bor ca 500 m från platsen (Tuna) i Lund för vilken ni anger temperatur. Era mätningar visar -3 grader nu på morgonen och ungefär samma för hela gångna natten. Mina två utomhustermometrar visar -7.2 grader. Detta är ganska nära era uppgifter för de närliggande orterna Malmö och Eslöv. Min slutsats: era temperaturuppgifter är otillförlitliga och kan vara grovt missledande. Lägg ner siten eller ange tydligt att era temperaturuppgifter är otillförlitliga och ofta fel.
Edis
Tar hemautomation på allvar

Re: Otillförlitliga temperaturuppgifter

Inlägg av Edis »

Jag håller med om att det är tråkigt att det inte stämmer, men jag använder kartan för en uppskattning av hur det ser ut i landet. Det syns ju ganska tydligt vad som stämmer eller inte, men det är inte många som ser galna ut om jag tittar nu:
http://www.temperatur.nu/karta.html?lat ... e=gislaved

De som mäter "din" temp kan du hitta info om och då är det dessa du ska skälla på:
Lund/Tuna
Temperaturen hämtas från Ideon Science Park.

"Ideon, Skandinaviens första forskningsby, grundades 1983 med syftet att ta till vara all den kunskap och idérikedom som finns inom Lunds universitet. Alltsedan begynnelsen berättar Ideon otaliga framgångshistorier sprungna ur möten, samarbete, utveckling, och innovation."

Temperaturen började loggas 2006-01-30 17:00 | Data för 3 år, 10 månader & 21 dagar | Temperatur just nu: -2,6°C

Det känns ju faktiskt som att en forskningsby borde ha bra prylar om man jämför med många andra som skickar in mätdata. :wink:

På min egna hemsida (jag rapporterar inte hit för min är utsatt för solstrålning ibland) så har jag skrivit detta:
Basera aldrig viktiga beslut på grundval av data från denna väderstation...
Kan ju vara bra att skriva något liknande här också, så är det ingen som kan anklaga någon för att bedriva en dålig sida.

Personligen diggar jag kartan STENHÅRT 8)
Bild
Användarvisningsbild
elf98
Hemautomation - det är mer än en hobby
Kontakt:

Inlägg av elf98 »

Temperatur.nu är ett fritidsprojekt som drivs vid sidan av mitt/mina heltidsjobb. Ett projekt som drivs utan att någon stor finansiär står och pumpar in pengar.

På den sida som visas först för alla nya besökare står det:
"Till skillnad mot de flesta andra sammanställningar av temperaturer som finns på internet hämtar temperatur.nu inte data från flygplatser, som ofta ligger någon eller några mil från stadskärnorna. Temperatur.nu hämtar i stället data från privata, kommunala, företagsdrivna och föreningsdrivna väderstationer, som oftast uppdateras mycket ofta och är mer centralt placerade!"

Privata, kommunala... Well, det säger sig självt att det är svårt att nå den "kvalitet" som SMHI-stationerna kräver.

Som vanligt på internet gäller det att vara källkritisk.

Så kort och gott, duger inte temperatur.nu för ditt syfte behöver du inte heller använda sidan.
Grundade m.nu & temperatur.nu

Driver temperatur.nu

Bild
mgh
Gillar hemautomation

Inlägg av mgh »

elf98 skrev:
Så kort och gott, duger inte temperatur.nu för ditt syfte behöver du inte heller använda sidan.
eller så kan PJG sätta upp en egen väderstation o skicka data hit så blir det rätt temp ifrån Lund
/Magnus
49ers forever
PJG

Inlägg av PJG »

elf98 skrev:Temperatur.nu är ett fritidsprojekt som drivs vid sidan av mitt/mina heltidsjobb. Ett projekt som drivs utan att någon stor finansiär står och pumpar in pengar.

På den sida som visas först för alla nya besökare står det:
"Till skillnad mot de flesta andra sammanställningar av temperaturer som finns på internet hämtar temperatur.nu inte data från flygplatser, som ofta ligger någon eller några mil från stadskärnorna. Temperatur.nu hämtar i stället data från privata, kommunala, företagsdrivna och föreningsdrivna väderstationer, som oftast uppdateras mycket ofta och är mer centralt placerade!"

Privata, kommunala... Well, det säger sig självt att det är svårt att nå den "kvalitet" som SMHI-stationerna kräver.

Som vanligt på internet gäller det att vara källkritisk.

Efter detta svar från den som driver siten betraktar jag denna site som helt oseriös. Trist att det skall gå att tjäna pengar på sådant. "Så kort o gott, om någon lurar dig så är ditt eget fel om du låter dig bli lurad." Lägg ner siten eller skriv på varje sida att uppgifterna är otillförlitliga och kan vara grovt felaktiga.
Användarvisningsbild
elf98
Kontakt:

Inlägg av elf98 »

Oseriös, well, jag har grävt ner tusentals timmar (utan överdrift) i mitt hobbyprojekt temperatur.nu. Du inser därmed att jag inte driver temperatur.nu för att tjäna pengar, skulle pengar vara målet skulle jag driva helt andra siter med mycket större ekonomisk potential. Nu väljer jag i stället att driva den här sidan för att det är ett kul projekt.

Jag jagar på stationsägare med blåslampa för att temperaturerna skall bli mer tillförlitliga. Men kedjan är aldrig starkare än sin svagaste länk.

Eftersom allt sker på frivillig basis är det kanske viktigaste målet; Att ha 100% tillförlitliga temperaturer; väldigt svårt att nå. Det körs en stor mängd felkontroller (sök i forumet så hittar du lite mer information) på temperaturerna, men att skriva ett komplett AI för felkontrollerna är svårt. Jag har långtgående planer på att validera temperaturerna mot närliggande stationer. Denna felkontroll är mycket svår att skriva och trimma in, så jag kan inte ge något exakt svar när denna felkontroll kommer att implementeras.

För (nästan) varje station finns det information om exakt vem som sköter mätningarna samt länkar till sidan där ursprungsdatat finns. Det kanske är bättre att rikta din ilska mot den som faktiskt sköter de "dåliga" mätningarna?

I slutänden är det alltid den enskilde individens/användarens uppgift att värdera och de uppgifter som finns. Temperatur.nu mäter endast en temperatur, Linköping/Ekholmen, och det är således endast för denna temperatur jag kan styra mätningarna till 100%.

Litar du helt på SMHIs uppgifter? Det gör inte jag... Källkritik, källkritik.

Driver temperatur.nu

Bild
Edis

Inlägg av Edis »

PJG skrev:Efter detta svar från den som driver siten betraktar jag denna site som helt oseriös. Trist att det skall gå att tjäna pengar på sådant. "Så kort o gott, om någon lurar dig så är ditt eget fel om du låter dig bli lurad." Lägg ner siten eller skriv på varje sida att uppgifterna är otillförlitliga och kan vara grovt felaktiga.
Vad jag vet så är det väl ingen som tjänar på att visa temperaturerna?!? Tvärtom! Butiken är något helt annat, men då anser jag att det är forumet som gör att man lockas till butiken. Temperaturinsamlingen är ju en kul service som jag absolut inte kan fatta hur någon kan bli upprörd över om någon givare verkar felaktig. Hade jag stört mig så mycket på något så varför inte lägga energin på att kontakta den personen som du har som "granne" så att de ser över sin utrustning?!? Don´t shoot the messenger...

Personligen kan jag inte fatta att någon kan anse att någon sida ska stänga ner bara för att en tempgivare inte stämmer? Jag gillar inte heller felaktigheter som jag skrev i mitt förra inlägg, men försök hitta en sida som är BÄTTRE än denna på att visa liknande data på samma överskådliga vis. :wink:

Världen är full av otacksamma människor, det är visserligen inte de nöjda som driver ett samhälle framåt, men det är oftast de som får hårt slitande människor att tappa sugen... :roll:

Keep up the good work ELF! 8)
Bild
Användarvisningsbild
elf98
Kontakt:

Inlägg av elf98 »

Edis skrev: Vad jag vet så är det väl ingen som tjänar på att visa temperaturerna?!?
Jag drar in en del reklampengar på www.temperatur.nu, under högsäsong faktiskt flera tusen kronor i månaden.

Driften är inte gratis och jag lägger en hel del pengar på att ha ordentliga backuper. Förutom flera tusen timmars utvecklingstid läggs det fortfarande mycket tid på drift (även om mina moderatorer hjälper till med väldigt mycket nu för tiden). Jag har inte räknat exakt på det, men utslaget på all tid skulle jag gissa att jag tjänat 15-45kr/h på temperatur.nu. Före egenavgifter och skatter. Dvs ~5-15kr/h efter skatt. Tjäna pengar, nja, inte riktigt. Men det täcker utgifterna och lite till.

www.m.nu genererar vinst, i år kommer jag faktiskt att kunna plocka ut lön i pengar för första gången någonsin. www.temperatur.nu och www.m.nu har inget med varandra att göra rent ekonomiskt - förutom att jag har länkar och lite banners för butiken på www.temperatur.nu.

Jag kommer inte att lägga ner www.temperatur.nu inom överskådlig framtid.
Edis skrev: Keep up the good work ELF! 8)
Tack!

Driver temperatur.nu

Bild
Edis

Inlägg av Edis »

Hehe, då har man satsat fel i "nätbranschen" :lol:

Jag roddar några bilforum och har ett helt gäng hemsidor, har också lagt enormt med tid på dessa genom åren, men jag är allergisk mot reklam, men man kanske borde tänka om om det är sådan förtjänst på det :shock:
Bild
daromer

Inlägg av daromer »

PJG om du inte tycker temperaturen 2 mil bort är samma som din varför lägger du inte in egna mätdata från dig?

Temperaturen kan skilja kopiöst från ställe till ställe. Framförallt hur man sätter upp den.

Min temperatur hemma stämmer ganska bra med grannarnas. sånär som på +-1grad. Jag tycker smhi har större fel i mitt fal. Men de mäter ett par mil ifrån...
Skriv svar