WS3600 seriekommunikation

Väderstationer och tillbehör - Hur fungerar den? Vilken väderstation är bäst?
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
ecsstmu
Wannabe

WS3600 seriekommunikation

Inlägg av ecsstmu »

Har efter 5 dagars felsökning äntligen lyckats få länken mellan min WS3600 och PC/serieport att fungera.

Eftersom jag vill ha väderstationen i vardagsrummet och PC i källare behövde jag ca 7 m kabel. Provade USB/serie adapter => Nix, Serieport med förlängningskabel => Nix.

Det enda som fungerade var standardkabeln direkt i serieporten...

Efter en del googlande hittade jag info om hur LaCrosse använder porten. Istället för att flytta data asynkront på RxD och TxD som RS232 är menat flyttas data synkront mha flöddeskontrollsignaler (DTS, RTS etc)... Wow - utesluter ju i alla fall alla försök med USB adaptrar etc.

Steg två - fram med oscilloskopet. Data ut från WS3600 såg riktigt läbbiga ut. Dålig buffer och signalnivån sjunker under längre bitsekvenser (troligen feldimensionerad charge pump).

Steg 3 - Lödde ihop två buffrar, Maxim RS232 kretsar och voila - funkar perfekt med 10 m kabel
safecast
Tar hemautomation på allvar
Kontakt:

Inlägg av safecast »

Hmm..

Jag har iallafall med framgång lött ihop 5meters kablage till ws3600.

Hur lång räckvidd får du nu? Innebär dina extra buffrar att du kan köra med en sjysst usb-seriekonverter?

Mvh
Rickrad
ecsstmu
Wannabe

Inlägg av ecsstmu »

Ca tio meter vanlig telefon (RJ12) kabel. Inte ett fel hittills. USB konverter är nog utsiktsöst pga av det mycket udda sätt de använder porten på. /Stefan
safecast
Kontakt:

Inlägg av safecast »

Jo, den åsikten har jag nog också efter många försök..

Dock har jag märkt att det med väl utvald usb konverter fungerar "ibland" och framförallt när det inte är så mycket data lagrat i minnet.Därför tyckte jag din insikt om dåliga signalnivåer var intressant samt att du får lite extra buffer som kanske ger en mer synkron signal.

Mvh
Rickard.
ecsstmu
Wannabe

Inlägg av ecsstmu »

Ja man vet ju aldrig, signalen såg verkligen läbbig ut. Dock svårt att tro att man kan uppnå så här tight timing på flödeskontrollsignaler över USB. Det behövs inte om man använder porten som den är tänkt.

Om Du vill prova föreslår jag t ex MAX220 från Maxim, köp från Elfa eller likn. Kräver bara 4 st 0.1 uF kondingar och femvoltsmatning. Montera på ett veroboard om Du inte vill ytmontera (mer pilligt om man är ovan) och stoppa sedan in i en liten elektronikbox om det funkar.

Eftersom buffrarna inverterar får du koppla en receiver och en transmitter i serie för varje kanal. Max220 har 2+2 så den räcker för WS3600s två utkanaler (pin 5 och 6) på RJ12 kontakten.

Vad är anledningen att Du inte vill/kan köra med vanlig serieport, Laptop?

/Stefan
safecast
Kontakt:

Inlägg av safecast »

Nej,

Men vi har många kunder som behöver/ vill ha en usb lösning. Idag är vi hänvisade till pcmcia adapter om kunden inte har seriell port i datorn.

Mvh
Rickard
www.safecast.se
BeMa
Wannabe

Ethernet <-> Serial

Inlägg av BeMa »

Hej, är det någon som testat någon av modulerna från Tibbo ?? Tex om EM200 fungerar med WS3600. Vore kul att veta om de klarar stationens skumma RS-232.....

http://www.tibbo.com/em200.php
safecast
Kontakt:

Inlägg av safecast »

Jag har en tibbo, men väntar på en veckas semester med regn.. Då jäklar..

Det som är synd är att den har så lite minne bara.

WS3600 känner jag mej inte speciellt sugen på att fixa nåt mot. Tror det blir lurigt också. Tänkte först köra mot oregon 928 som är enkel, sen ev ws23xx som det redan finns nån demoapp för.

Den skulle nog kunna vara en rätt ball plattform för 1-wire också.

Vi får se vad som finns i höst..

/Rickard
Skriv svar