85-100°C

Teknisk support för produkter som finns på http://www.m.nu. Generella diskussioner rörande hårdvara hänvisas till teknikforumet.
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
MartinF
Tar hemautomation på allvar

85-100°C

Inlägg av MartinF »

Hej
Jag är ny på detta forum och ska använda flera DS18S20 för att mäta temp på olika nivåer i ack-tank, ofta över 85°C men inte mer än 100°C. Enligt infobladet borde jag inte behöva extra spänningsmatning när jag ligger under 100°C, men i shoppen anges gränsen till 85°C. Någon som vet vad som gäller?
Problemet verkar vara att man kan tappa kommunikationen eller kan också mätvärdet påverkas?
Vdd ska ha 5V+, så jag antar att lösningen inte är en spänningsinjektor?
Albin polar 35,Laddomat, 3x750l, Danfoss ECL 100 & Sfinxs solfångare. Loggar och styr vedpanna, elpatron, solfångare, motorvärme och mycket annat med 1-wire, zwave, och webswitch via Domoticz.
larky
Moderator
Kontakt:

Re: 85-100°C

Inlägg av larky »

Du bör välja spänningsmatat om du inte har bra anledningar att inte göra det, och med en USB-adapter så får du ström nog till alla sensorer du har plats med och dessutom en LCD om du skulle vilja ha det.

Du behöver bara en USB-adapter, sensorer och förgreningar.
Niklas
Moderator
Kontakt:

Inlägg av Niklas »

Med en spänningsinjektor så kan du mäta högre temperaturer än 85 grader om du inte har en usb-adapter. :)
Det gäller förstås att tempsensorn är inkopplad på ett sätt som tillåter spänningsmatning också.
Användarvisningsbild
elf98
Hemautomation - det är mer än en hobby
Kontakt:

Inlägg av elf98 »

Gränsen för när det blir problem är inte exakt.

När jag har testat med serielladapter har det börjat strula runt 90 grader.

Signalen från USB-adaptern är "starkare" och kan antagligen klara upp till 100 grader - men det går inte att säga något exakt. Kabellängden och val adapter spelar stor roll.

Jag skriver 85 grader på hemsidan för att alla skall vara på den säkra sidan. Skall man mäta temperaturer nära värdet där det inte längre fungerar utan spänningsmatning bör man använda spänningsmatade sensorer!
Grundade m.nu & temperatur.nu

Driver temperatur.nu

Bild
MartinF

Inlägg av MartinF »

Tack för svar, fantastiskt med detta forum

Sammanfattningsvis:

1) Parasite-mode, dvs att "stjäla" ström från nätet (från usb eller injektor), funkar (i bästa fall) upp till 100°C (Vdd jordas).
2) Extern matning +5V på Vdd krävs för att mäta högre temperaturer.

Case closed?
Albin polar 35,Laddomat, 3x750l, Danfoss ECL 100 & Sfinxs solfångare. Loggar och styr vedpanna, elpatron, solfångare, motorvärme och mycket annat med 1-wire, zwave, och webswitch via Domoticz.
Niklas
Moderator
Kontakt:

Inlägg av Niklas »

MartinF skrev:Tack för svar, fantastiskt med detta forum

Sammanfattningsvis:

1) Parasite-mode, dvs att "stjäla" ström från nätet (från usb eller injektor), funkar (i bästa fall) upp till 100°C (Vdd jordas).

Case closed?
Vet inte hur det är med parasite och injektor...

Injektorn använder du för att spänningsmata sensorerna där vdd inte är jordad. Så mycket vet jag.
Användarvisningsbild
elf98
Hemautomation - det är mer än en hobby
Kontakt:

Inlägg av elf98 »

MartinF skrev:Tack för svar, fantastiskt med detta forum

Sammanfattningsvis:

Case closed?
1. Parasite mode där man själ ström från DQ, (datatråden) fungerar i absolut bästa fall upp till 100°C. Om man parasitar på en serielladapter klarar man lite lägre temperaturer än om man parasitar från en bättre adapter (DS9490R/DS9097U etc).
2. Extern matning +5v från USB-adapter, spänningsinjektor, hub etc etc krävs för att mäta högre temperaturer.

USB-adaptern är bra då man kan ta +5v direkt från den och inte behöver någon injektor.
Grundade m.nu & temperatur.nu

Driver temperatur.nu

Bild
MartinF

Inlägg av MartinF »

Ok, sakta trillar poletten ned.

Levde i tron att all matning från nätet gick genom datatråden men ser nu att pinne 1 ger 5V+ för Vdd.
Kontakteringsguiden har jag tidigare läst men tydligen inte tagit till mig. :oops:
Förstår nu också vad larky menade med spänningsmatat nät: begreppet 1-wire kan vara lite missvisande.

Det skulle då finnas tre möjligheter (ordnade efter tillförlitlighet i datakommunikationen):

1) Parasite-mode, dvs att "stjäla" ström från datatråden (Vdd jordas).
2) Matning från Vdd-tråd till Vdd.
3) Egen extern matning från särskild strömkälla direkt till Vdd.

Alternativ 1 kan enligt tillverkaren klara 100°C men säkrast är att hålla sig under 85°C.
Alternativ 2 klarar 125°C om avstånd och laster inte är för stora.
Alternativ 3 klarar 125°C (kanske användbart vid långa avstånd till en enda givare eller för den arbetslöse som inte har pengar till en injektor men gott om tid för kontaktering).
Skriv svar