Jag har länge tänkt mig att bygga mig en väderstation, OneWire delarna har legat i säkert fyra år... Det som ständigt har varit problemet är att få till en tyst och helst billig "kontrollerdator", den behöver inte ha någon lagringskapacitet men däremot nätverk av något slag och möjlighet att använda sig externa databaser. Om den sedan går att använda för att bygga webbkameror med så skulle det vara en positiv bonus.
Hur gör ni som verkligen har fått ändan ur vagnen? Något Atom-baserat ITX kort? En hackad router? En hackad tunnklient?
Du verkar själv ha rätt bra koll för det vanligaste om man verkligen vill ha det litet och tyst är nog att hacka en router, typ en Linksys eller att köra med små tunna klienter. Duger inte något av dessa alternativ för dina ändamål eller har du allmän beslutsångest?
Själv har jag förmånen att få använda ett helt (dock litet) rum åt mitt nörderi. Så där står en fullstor dator och agerar server. Med stängd dörr låter det inget och temperaturen i rummet ligger kring 30 grader. Den är bl.a. 1-wire master, har en tellstick inkopplad, en mobiltelefon för SMS in/ut samt det vanliga (webb, ssh, ftp, upnp, storage).
Jag har en OpenSolaris server ståendes i en garderob som gör allt jag behöver men den förstår sig inte på OneWire saker. Att porta owfs till OpenSolaris skulle ta mig längre tid än vad jag är villig att lägga ner på det... Så jag behöver en något som pratar OneWire på ena sidan och pratar cifs/samba/nfs, mysql/postgresql eller webservices över TCP/IP på andra sidan.
En hackad router kanske är grejen för mig. Är det WRT54 routers som gäller fortfarande? Det verkar vara ett eget litet träsk det med alternativa os på routers.
Ehhh... Jo, det är mest allmän beslutsångest jag har...
Det finns en svensk liten arm-baserad linux-server som heter bubba som är riktigt trevlig som är väl värd att tittas närmare på. Tillverkas av ett företag som heter excito. http://www.excito.com/
Jo, jag har sett dom. Annars tycker jag att Plug Computers http://www.globalscaletechnologies.com/ ... urope.aspx verkar roliga. Att jag inte har köpt en sådan beror väl mest på att jag skulle vilja ha två stycken USB-kontakter istället för en. (Jo det är enkelt fixat med en hub men då försvinner ju hela elegansen i lösningen)
Du behöver usb-portar på routern och det saknar wrt54g.
En Asus wl-500g går utmärkt att installera Linux på och den har 2st. usb-portar.
Det finns nog en hel del andra routrar som går att använda.
Linksys nslu2 t.ex. har två usb-portar och är man lite händig med lödkolv, kniv, fil m.m. går det att fixa till fler usb-portar
googla på nätet
Fungerar Tellstick mjukvaran som den ska om man inte kör x86? Efter att ha tittat lite snabbt på mjukvaran så är det ett C program som ska kompileras eller finns det rent av färdig paket?
henrik skrev:Fungerar Tellstick mjukvaran som den ska om man inte kör x86? Efter att ha tittat lite snabbt på mjukvaran så är det ett C program som ska kompileras eller finns det rent av färdig paket?
Jag kör tellsticken i min ASUS WL500gP och den använder mips.
Jag har dock korskompilerat och haft mig för att gå igång det.
Kör kernel 2.4 fortfarande men just nu finns det ingen anledning att byta.
Jag har en NSLU2 som jag inte orkat göra något med än... (Tröskeln känns lite hög). Det finns ingen "NSLU2 för dummies" om man vill köra den som webansluten temperaturlogger?
Pny skrev:Jag har en NSLU2 som jag inte orkat göra något med än... (Tröskeln känns lite hög). Det finns ingen "NSLU2 för dummies" om man vill köra den som webansluten temperaturlogger?
Efter en massa Block:ande, Trader:ande, Ebay:ande och Prisjakt:ande så har jag kommit fram till att det blir nog något så tråkigt som ett fläktlöst Atom moderkort med "kabelklump".
Hade väldigt gärna bytt arkitektur till "icke-x86", mest för att det är lite utmanade, men det blir lite för dyrt i förhållande till vad man får. Ska titta i lite elskrotbingar efter tunnaklienter men min erfarenhet är att även om grundhårdvaran är gratis så kostar det oftast mer än vad det smakar att få igång allt och det blir ändå inte lika bra som ny och anpassad hårdvara.
Lite roligare är att jag har fått igång mina gamla onewire temp-givare! Så nu vet jag att det är -3.9 grader utomhus, 19 grader inomhus och elementen är 47,8 grader. Ska rita lite på på en kombinerad ljus-fuktighet-temperatur burk för utomhusbruk, det tror jag blir bra.