mikedomain skrev:ok, nu har jag varit nere i pannrummet och mätt lite i brännarens apparatskåp.
Och den gröna (ok) dioden blir matad med 1.94V när den lyser för att sedan övergå i 0.00V när den slocknar och den röda tänds.
Skulle det fungera att använda sig av ett https://www.m.nu/d2c-2-io-med-skruvterm ... p-254.html för att bara läsa av spänningen på dioden, och då få in dessa volt-tal i databasen?
Som jag försår av beskrivningen så kan den läsa av mellan 0-5V.
Informationen är nog lite otydlig. Det sitter inte någon A/D-omvandlare på D2-korten så det är en digital signal man får ut, antingen 0 eller 1.
DS2450S är som tidigare nämnts ett bättre val i ditt fall.
Jag ligger i startgroparna för att ta fram lite nya produkter, bland annat ett 4 kanals spänningsmätarkort där man kan mäta 0-20V DC. Det är lite smått kaotiskt i shoppen just nu (massor med ordrar som trillar in) så jag har inte riktigt så mycket tid jag behöver för att kunna utveckla nya produkter. Förhoppningen är att kortet skall finnas till försäljning inom en månad.
Nordkvasen skrev:Vad har du för brännare ? Det låter som jag kommer bygga en sån där grunka med. Jag har en ecotech.
Jag kör också EcoTec, en A3 15Kw. Som det ser ut nu så kommer jag förmodligen att kolla av både brännarstatus och "Pellets slut"-indikering.
Håller även på att skissa på pelletsnivåindikering till förrådet.
PIN DESCRIPTION
VCC 4.5 to 5.5V
NC Do Not Connect
DATA 1-Wire Bus
GND Ground
AIN-A Analog Input A
AIN-B Analog Input B
AIN-C Analog Input C
AIN-D Analog Input D
Nu mäter ju jag bara en ljussensor och själva 1-wirenätet så till min kommer alla kablar från själva 1-wirenätet.
Hur man kopplar för att checka en LED från annan utrustning vet jag faktiskt inte...
Då är det solklart för koppling till själva 1-wirenätet. Men sedan har jag ju 4st analoga ingångar.....och jag har två kablar
ifrån dioden +/-. Förmodar att man drar in + till en valfri utgång....men - då, drar man den till GND på andra sidan?
Japp, har satt ett motstånd på 10Kohm mellan +5v och ingången....rätt?
En annan liten fundering...som det är nu så mäter jag spänningen på en diod, och har kopplat minus till GND, där även ground från 1-wire nätet sitter.
Om jag skulle vilja koppla in fler spänningar från andra dioder....kan det då fungera att även dessas minus går till samma GND?
Pluskabel går ju såklart till varsin ingång.
Jag tänkte också övervaka några LEDs med med hjälp av en DS2450. Tror knappast att de får mer än 5V men det ska jag mäta. Det pratas om motstånd, vart och varför behövs det?
Hur ska man koppla då? Det är 4 leds jag tänkte kolla.
10k mellan + på lysdioden och din utrustning så kan det inte gå några större strömmar där emellan.
Är det mer än 5 volt på lysdioden kan man efter det 10k motståndet göra en spänninsdelare utan större problem.