1wire över ethernet

I detta forum hör diskussioner gällande teknik i största allmänhet och hemautomation i synnerhet hemma.
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
tomashermansson
Wannabe

1wire över ethernet

Inlägg av tomashermansson »

Kan man använda sig av ett vanligt ethernet nät som går över switchar med ett 1wire-nät eller måste det vara raka kopplingar utan switchar/hubbar emellan?

Tomas
Niklas
Moderator
Kontakt:

Re: 1wire över ethernet

Inlägg av Niklas »

tomashermansson skrev:Kan man använda sig av ett vanligt ethernet nät som går över switchar med ett 1wire-nät eller måste det vara raka kopplingar utan switchar/hubbar emellan?

Tomas
Du kan inte köra ett 1-wire nät via en switch eller hubb som inte är avsedda för just 1-wire.
Du har ofta strömmatning i 1-wirenätet m.m.
tomashermansson
Wannabe

Inlägg av tomashermansson »

Ok, men jag kan väl använda ethernet cat5e kablarna? Jag har nämligen dragit cat5e i huset och tänkte använda detta för 1wire-nätet också. Hur seriekopplar man 1wire? alla på samma snöre eller? I så fall skulle jag kunna sätta splittar i patchpanelen för att länka ihop mina 1wire-anslutningar... är de rätt tänkt? (jag är ny på 1wire)
Niklas
Moderator
Kontakt:

Inlägg av Niklas »

tomashermansson skrev:Ok, men jag kan väl använda ethernet cat5e kablarna? Jag har nämligen dragit cat5e i huset och tänkte använda detta för 1wire-nätet också. Hur seriekopplar man 1wire? alla på samma snöre eller? I så fall skulle jag kunna sätta splittar i patchpanelen för att länka ihop mina 1wire-anslutningar... är de rätt tänkt? (jag är ny på 1wire)
Ja, du kan använda kablarna och ja, det stämmer. Alla på samma snöre. Jag använder lite mer än 100 meter kabel totalt och får aldrig några fel i mina avläsningar. Du kan ha kabel på upp till 300 meter (möjligt att längre funkar men standarden säger 300). Jag använder bl.a. förgreningskontakter från butiken. Jag har en huvudledning genom huset som går upp totalt tre våningar. Från den kabeln så har jag förgreningar ut till de olika 1-wirekomponenterna. Det är bra om man kan hålla förgreningarna så korta som möjligt.

Edit:
Jag körde ethernet och 1-wire i samma kabel ett tag.
Delade upp paren. 4 trådar för ethernet (max 100Mbit) och 4 trådar för 1-wire (inkl. strömmatning från usb-adaptern). Sedan fixade jag ett helt nytt nät så nu är de helt åtskilda men du bör kunna dela kabel utan problem om det är vad du funderar på.
minigranis
Tar hemautomation på allvar

Inlägg av minigranis »

Niklas:
Har gör du på de olika våningsplanen, kör du in huvudslingan och loopar tillbaka den på varje våning för att få förgreningarna så korta som möjligt (ca 1,5 meter antar jag) eller kör du en "huvudstam" och lägger förgreningar på varje våningsplan ?

Om man tänker sig att man har en slinga från bottenvåning, via mellanvåning till övervåningen, kabel mellan våningarna går vid en central trappa och på varje våning finns givetvis flertalet rum.
Nu vill man mäta tempen i 2 rum på mellanvåningen jag ser två alternativ:
Drar man då in huvudslingan fram & tillbaka i varje rum och vidare till nästa våning för att få så korta förgreningar som möjligt eller
Drar man en förgrening från huvudledningen på mellanvåningen till varje rum ?

Om man skall hålla förgreningarna korta (1,5 meter rekomenderas väl) så går det ju inte att mäta tempen i ett rum utan att dra in huvudledningen på varje ställe man vill mäta.
Hur har ni gjort ?
Niklas
Moderator
Kontakt:

Inlägg av Niklas »

minigranis skrev:Niklas:
Har gör du på de olika våningsplanen, kör du in huvudslingan och loopar tillbaka den på varje våning för att få förgreningarna så korta som möjligt (ca 1,5 meter antar jag) eller kör du en "huvudstam" och lägger förgreningar på varje våningsplan ?

Om man tänker sig att man har en slinga från bottenvåning, via mellanvåning till övervåningen, kabel mellan våningarna går vid en central trappa och på varje våning finns givetvis flertalet rum.
Nu vill man mäta tempen i 2 rum på mellanvåningen jag ser två alternativ:
Drar man då in huvudslingan fram & tillbaka i varje rum och vidare till nästa våning för att få så korta förgreningar som möjligt eller
Drar man en förgrening från huvudledningen på mellanvåningen till varje rum ?

Om man skall hålla förgreningarna korta (1,5 meter rekomenderas väl) så går det ju inte att mäta tempen i ett rum utan att dra in huvudledningen på varje ställe man vill mäta.
Hur har ni gjort ?
Jag loopar ingenting. Min ledning går så att den passerar nästan alla rum. Lite längre förgreningar här och där tror jag inte skapar några större problem faktiskt. Jag har en riktigt lång förgrening på ett ställe där jag har satt RJ12-kontakter och delar upp till en avkrok med en förgreningskontakt. Huvudledningen forsätter vidare.
minigranis

Inlägg av minigranis »

Tack OK då vet jag hur du har gjort.
Jag får prova mig fram lite och funkar det inte på någon gren så får jag väl tänka om...
I mitt fall så blir det att köra 1-wire+LAN i samma Cat5e kabel på ett par ställen för att slippa dra ny kabel i alla rum.
"Lan-splitters" för att köra 2x100 mbit eller 100bit/1-wire på samma kabel är kanonprylar i mitt fall för att hålla nere mängden kabeldragning.

En annan grej jag sprang på är dessa om man nu vill "skarva på en förgrening" på en kabel och hålla det hela ganska smidigt.
Dessa tar mindre plats en sockerbitar och dyligt.

Bild

Finns bla på Kjell & Co
http://www.kjell.com/content/templates/ ... ,630500000

Edit:
Och för en tredjedel av priset här: https://www.m.nu/vattentat-skarv-scotch ... p-130.html
/elf98
Niklas
Moderator
Kontakt:

Inlägg av Niklas »

minigranis skrev:Tack OK då vet jag hur du har gjort.
Jag får prova mig fram lite och funkar det inte på någon gren så får jag väl tänka om...
I mitt fall så blir det att köra 1-wire+LAN i samma Cat5e kabel på ett par ställen för att slippa dra ny kabel i alla rum.
"Lan-splitters" för att köra 2x100 mbit eller 100bit/1-wire på samma kabel är kanonprylar i mitt fall för att hålla nere mängden kabeldragning.

En annan grej jag sprang på är dessa om man nu vill "skarva på en förgrening" på en kabel och hålla det hela ganska smidigt.
Dessa tar mindre plats en sockerbitar och dyligt.

Bild

Finns bla på Kjell & Co
http://www.kjell.com/content/templates/ ... ,630500000
Ja, de där funkar bra. De kallas även för "fiskögon" ;-)
Om man behöver lite vattenbeständig skarv så finns det fiskögon med tätningsmedel i som trycks ut runt trådarna när man kniper den.
Användarvisningsbild
elf98
Hemautomation - det är mer än en hobby
Kontakt:

Inlägg av elf98 »

De som säljs på https://www.m.nu/vattentat-skarv-scotch ... p-130.html är vasselinfyllda. Kostar 3kr (mot 9kr på Kjell.com)
Grundade m.nu & temperatur.nu

Driver temperatur.nu

Bild
minigranis

Inlägg av minigranis »

Smutt, hade totalt missat dessa i webshoppen.
Tack för tipset.
Skriv svar