Nu har jag äntligen lyckats få tid över att koppla in min Dual Counter till S0-utgången från min elmätare. Jag ser inga direkta konstigheter vid avläsning, däremot ger inte owfs ett nytt värde för varje läsning jag gör. Dvs om jag gör flera avläsningar i rad så kan jag få samma värde tills räknaren till slut ger ifrån sig ett nytt värde och då har den redan hoppat flera steg. Ungefär såhär:
15460
15460
15460
15460
15460
15468
15468
...
Är det här förväntat betende i räknaren? Är det owfs som på något sätt cache:ar? Jag har ännu inte verifierat att den faktiskt hoppar lika många steg som LED-lampan blinkar på mätaren, men det känns rimligt iaf.
Btw, läste precis guiden och jag har inte kopplat som det föreslås där.
Så här har jag kopplat:
NC - används ej
B - används ej
A - Ena S0-polen
+5 - Andra S0-polen
DQ - blå tråd från CAT-5
GND - blå/vit tråd från CAT-5
Hur läser du av den?
owfs? kollar du i vanliga mappen, typ more /dev/1wire/1D.6BE907000000/counters.ALL så SKA det vara eftersläpning..
men inte för more /dev/1wire/uncached/1D.6BE907000000/counters.ALL
Så till hur jag har kopplat, är det något fel med: ?
NC - används ej
B - används ej
A - Ena S0-polen
+5 - Andra S0-polen
DQ - blå tråd från CAT-5
GND - blå/vit tråd från CAT-5
Man bör dock helst undvika att ta spänning från räknarens batteri (via +5V-plinten). Det är mycket bättre att ha ett spänningsmatat nät och koppla ihop ev spänningsmatningar på NC-plinten.
Man bör dock helst undvika att ta spänning från räknarens batteri (via +5V-plinten). Det är mycket bättre att ha ett spänningsmatat nät och koppla ihop ev spänningsmatningar på NC-plinten.
Jag kommer att spänningsmata nätet framöver. Men hur skulle kopplingen se ut då?
Jag förstår inte riktigt:
NC: Röd tråd från LED-detektorn och orange tråd från 1wire-nätet.
B: Ansluts till en ev extra LED-detektor
A: Blå tråd från LED-detektorn
GND: Svart tråd från LED-detektorn samt Orange/vit och Blå/vit tråd från 1wire nätet.
DQ: Blå tråd från 1wire-nätet.
Enligt hobby-boards kontakteringsguide så används ju inte Orange tråd alls.
Borde det inte vara Grön tråd (reg. +5v) från 1-wire samt S0-pol in på NC?
Den kabel jag använder har inte samma färgkodning som den Hobby boards refererar till. Så strunta i färgerna och gå på varje kabels funktion i stället så blir det nog mindre rörigt.
Färgkodningen i den kabel jag använder är:
Orange: +5V
Orange/Vit: GND
Blå: DQ
Blå/Vit: GND
Alla referenser gällande kablar gäller för denna kodning.
När du spänningsmatar nätet ansluter du +5V-matningen samt matningen till S0 (som du nu har ansluten till +5V-plinten) på NC-plinten, i övrigt ändrar du inte något alls. Visserligen är batteriet billigt och enkelt att byta, men batteriet är främst en backup för räknarens minne!
elf98 skrev:Den kabel jag använder har inte samma färgkodning som den Hobby boards refererar till. Så strunta i färgerna och gå på varje kabels funktion i stället så blir det nog mindre rörigt.
Färgkodningen i den kabel jag använder är:
Orange: +5V
Orange/Vit: GND
Blå: DQ
Blå/Vit: GND
Alla referenser gällande kablar gäller för denna kodning.
När du spänningsmatar nätet ansluter du +5V-matningen samt matningen till S0 (som du nu har ansluten till +5V-plinten) på NC-plinten, i övrigt ändrar du inte något alls. Visserligen är batteriet billigt och enkelt att byta, men batteriet är främst en backup för räknarens minne!
Faktum är att batteriet inte är ersättningsbart med mindre än att man löder bort det. Därför rekommenderar jag inte folk att köpa räknaren från hobby-boards. Bättre att ta den här från m.nu istället! Jag kommer tvingas löda bort batteriet i framtiden och ersätta det med en bytbar variant.