OWFS för dd-wrt

OWFS - One Wire File System är en Linuxmjukvara som stödjer de flesta kommersiellt tillgängliga 1wire-enheterna. OWFS saknar helt möjligheter att presentera data - detta måste göras med tex RRDTool
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
tankatobbe

OWFS för dd-wrt

Inlägg av tankatobbe »

Hej
Detta är min första inlägg i detta utmärkta forum.
Jag undrar om det är någon i detta forum som kör sina 1-wire grejor på DD-WRT.
Jag har nyligen letat fram mina 1-wire prylar som legat i en låda i 5-7 år. Nu har jag fått prylarna att fungera i min både på min Windows 7 54 bitars och Ubuntu desktop maskin. Men grejen är att jag vill ha det kopplat på USB-porten på min Asus WL-500G router som kör DD-WRT med en 500 GB extern hårddisk.

Så min fråga är: Är det någon som kör OWFS på en DD-WRT router, eller OpenWRT.

Jag har letat på nätet i ett par dagar, men inte hittat några OWFS paket som min maskin vill ta.
Jag kör DD-WRT v24-sp2 (SVN revision 13525) som är bland det senaste. Jag kör Samba-server, Transmission(torrent-klient) och Asterisk(ip-telefoni-växel) utan problem routern.

Vill ej byta till OpenWRT då jag har köpt specialversionen som gör att jag kan begränsa bandbredden på unika MAC-adresser, så inte vissa i familjen knycker all bandbredd till YouTube och andra online- tjänster. Fungerar skitbra då vi har begränsat bredband via radiolänk.

Har försökt följa instruktioner på denna sida för att installera OWFS.
http://owfs.org/index.php?page=wireless-router
Men "ipkg install owfs" misslyckas då den inte hillar packetet, även efter " ipkg update".
Jag har hittat OWFS för OpenWRT på denna sajt: http://home.mag.cx/openwrt/packages/ , la till denna sökväg i /opt/etc/ ipkg.conf som är den filen där ipkg-opt tittar.

Jag får felmeddelande:
"ERROR: Cannot satisfy the following dependencies for owfs: kernel (2.4.30-brcm-3)"
Detta står väl som villkor i paketet! Min har följande kernel:
root@DD-WRT:/opt/etc# uname -a
Linux DD-WRT 2.4.37 #8865 Mon Dec 28 05:13:31 CET 2009 mips unknown

Men det är samma broadcom CPU som till Linksys WRT54G.

Nu har jag lite dålig koll på skillnaden mellan de paketen som jag installerar på DD-WRT, "Optware packages" och paketen som är gjorda till OpenWRT.
Så innan jag sätter igång och försöka ladda hem Tool chain för DD-WRT och bygga min egen version av OWFS så undrar jag om det är någon som har tips!

MVH
Torbjörn Håkansson
anton

Re: OWFS för dd-wrt

Inlägg av anton »

Hej! Jag sitter med samma problem. Har du kommit något närmare en lösning?

MVH

Anton
Skriv svar